tirsdag den 20. januar 2015

Bagekartofler med bolognese - superskøn restemad

Egentlig ikke en decideret opskrift, men et forslag til at få brugt en rest Bolognese på en anderledes måde.



Jeg havde en vild lyst til bagekartofler, men havde ingen i huset. Derfor fandt jeg nogle af de største af de almindelige kartofler.

De blev skrubbet, skåret i X i dem, bare lige øverst i toppen - dette gøres for at de ikke eksplodere under bagning, det KAN ske, har prøvet det. Herefter blev de bagt ved 180o i ca. 1 time, men når tiden er gået så prøv at prikke i dem og se om kniven slipper nemt, så er de færdige. Bruger du bagekartofler skal du nok beregne 1½ time.

Hvis du ikke har 1 - 1 ½ time, så kan du godt lave dem i micro-ovnen. De skal selvfølgelig osse vaskes og skrubbes og have det berømte X i toppen. Så lægger du dem på en tallerken og giver dem 5 minutter ved højeste effekt. Tager dem derefter ud prikker i dem med en kniv for at tjekke konsistensen og giver dem igen 5 minutter. Hvis de ikke er færdige nu, så må du give dem lidt mere tid. 

Jeg bruger helst at bage mine kartofler i ovnen, jeg synes de får den bedste bagte smag der og en mere kogt smag i micro-ovnen.

Jeg havde en rest af min 5:2 BOLOGNESE i fryseren, som jeg varmede i en gryde og tilsatte lidt kogte red kidney bønner. 

Da kartoflerne var helt færdige skar jeg i X så det blev dybere og trykkede på begge sider af kartoflerne så de åbner sig. De blev toppet med bolognesen og gavmildt med revet ost.

Virkelig nem og smagfuld restemad.

2 kommentarer:

  1. Hej L

    Ja, der er ligenøjagtig en skøn "stop spild af mad"-ret... men nøj hvor er det længe siden, jeg har fået sådan en kartoffel.

    - Pia

    SvarSlet
    Svar
    1. Så må du ha det på menuen en af de næste uger - mon ikk du har noget du kan toppe den med i fryseren :-D

      Slet