torsdag den 17. november 2016

Lagkage med kiwi, banan & flødecreme

Denne lagkageudgave har altid været min yndlings version, efter jeg er flyttet hjemmefra er det stadig gerne den jeg laver til min fødselsdag. Denne gang blev den dog serveret da vi holdt Mandens & Ejnars FØDSELSDAG.

Lagkage får man som regel kun når man skal fejre noget. Og idag skal vi fejre mig! Måske du synes det er et lidt mærkelig emne jeg tager op, men jeg er simpelthen så stolt af mig selv og som fast læser husker du måske, at jeg før at været omkring emnet vægt, uden den vilde succes.

Men vi skal simpelthen fejre at jeg har tabt mig 9 kg. siden at jeg startede hos Mulerne i sommers. Det er ikke fordi jeg har spist meget anderledes end normalt, men jeg har jo rørt mig meget meget mere. Pludselig kunne jeg ikke forstå at mine nyindkøbte ridebukser var alt for store - jeg troede egentlig bare at de havde givet sig :-P Så op på vægtens med mig og der opdagende jeg jo så at der var røget en del kilo. 

Det har nok været noget af de nemmeste kilo nemmeste gennem hele mit liv at smide - nok fordi det er sket gennem noget jeg elsker at lave. Men det er altså osse lidt mærkelig for hovedet kan ikke rigtig forstå det endnu, men nye ridebukser bliver jeg altså nød til at anskaffe mig inden start næste år :-D

Men fordi det er gået så godt (og nemt) har jeg faktisk også sat mig for, at her i vinterperioden, hvor jeg jo går vinterfyret, vil jeg holde mig igang. Derfor har jeg meldt mig i et fitness center og er startet på at danse Zumba igen. Planen er  at jeg skal afsted mindst tre gange om ugen. Efter jul regner jeg med at fokusere på kosten og måske på den måde smide et par kilo mere.


Lagkage med kiwi, banan & flødecreme.
Ca. 10 per.
3 stk. Lagkage bunde - se HER eller køb dem færdige

CREME:
2 stk. Æg (L)
30 g. Sukker
10 g. Maizena
2 ½ dl. Mælk
1 St. Vanille

2 ½ dl. Piskefløde
3 stk. Kiwi
3 stk. Banan

PYNT:
½ l. Piskefløde
1 stk. Kiwi
Mørk chokolade

Hvis du bager dine egne LAGKAGEBUNDE kan de sagtens bages to dage før serveringen, de skal bare pakkes godt ind, så de ikke bliver tørre. 
Vælger du at bage dem dagen før servering, hvor kagen også skal samles, skal du starte med at lave dejen til dem og imens de er i oven, koges cremen.

DAGEN FØR SERVERING:
Starter du med at koge kagecremen. Vanillestangen halveres, flækkes og kornene skrabes ud. De gnides ud i lidt af sukkeret for at skille kornene ad.

Æg, sukker, vanillesukker og den tomme vanillestang kommes i en gryde og piskes sammen. Mælk og maizena tilsættes og piskes ud i æggeblandingen. 

Blandingen bringes langsomt i kog under konstant piskning. Når den når kogepunktet skal den koges igennem til den bliver tyk – stadig under piskning – det tager 2 – 3 minutter.

Herefter hældes cremen over i en beholder med stor overflade, dette gør at cremen nedkøles hurtigere. 
Herudover skal cremen dækkes med husholdningsfilm. Den skal lægges helt ned på den varme overflade, dette gør at der ikke dannes kondens eller at den "trækker skind". 

Herefter stilles cremen på køl til den er helt kold, det tager et par timer - husk at fjerne den tomme vanillestang inden brug.

NÅR CREMEN ER KOLD:
Piskes de 2 ½ dl. fløde, til en stiv skum og vendes sammen med cremen.

På et serveringsfad lægges en lagkagebund og halvdelen af flødecremen fordeles her på. Bananerne skrælles og skæres i ensartede skiver på ca. 1 cm i tykkelsen. De fordeles ovenpå flødecremen.

Ovenpå lægges lagkagebund nummer to. Resten af flødecremen kommes på og smøres ud. Kiwierne skrælles og skæres i ensartede skiver på ca. ½ cm. De fordeles ovenpå cremen og den sidste bund lægges på som top. Kagen pakkes ind i husholdningsfilm og stilles på køl til næste dag.

PÅ SERVERINGS DAGEN:
Fløden til pynt piskes til en stiv skum. På låget og siderne af kagen smøres et tyndt lag af flødeskummet jævnt ud – brug en palet, det er nemmest. Dette gøres for at pynte-fløde-kanten bedre ”limes” fast på kagen.

Resten af flødeskummet kommes i en sprøjtepose med en stjernetyl. Så starter du fra bunden og fortsætter mod toppen med at tylle flødeskum på.

Når du når toppen skal du sørge for at komme en smule ind over låget, ca. ½ - 1 cm., dette gøres for at fløde-pynte-kanten ”hænger” bedre ved kagen, så kører du ned mod bunden igen. Og sådan fortsætter du hele vejen rundt.

Kagen pyntes med revet mørk chokolade og halve skiver af kiwi.




INFO OM RETTEN:
INSPIRATION: Min opskrift
FRYSEEGNET: NEJ
SERVERES MED: -
TIPS & TRICKS: -
ANDET: -

Ingen kommentarer:

Send en kommentar