lørdag den 29. juli 2017

Boller med kardemomme

I onsdags mistede vi madbloggere en god, afholdt og dygtig kollega. Lene, der har blogget på SPISESTUEN, sov ind efter længere tids sygdom - idag er hun blevet begravet. 

Lene vil altid have en speciel plads i mit hjerte. Vi startede vores blog samme dag, samme år. Hun har inspireret mig, så vel som så mange andre, med hendes rigtigt gode og mange opskrifter - faktisk var CHOKOLADEKAGE MED KAFFEGANACHE fra i onsdags Lenes opskrift 💗 

Må hun hvile i fred, jeg vil tænkte på hende hver gang jeg bruger hendes opskrifter og selvfølgelig osse hvert år på bloggenes fødselsdag. Mine tanker går til hendes nærmeste i denne svære tid. 
Boller med kardemomme.
10 stk.
25 g. Gær
2½ dl. Mælk
80 g. Smør
75 g. Sukker
1 tsk. Kardemomme – stødt
1 nip Fint salt
Ca. 450 g. Hvedemel
Æg – til pensling

Smørret smeltes og afkøles.

Mælken lunes til den er lillefinger-varm, gæren opløses heri. Sukker, salt, kardemomme og smør røres i, hvorefter hvedemelet tilsættes af flere gange – den må gerne klistre en lille smule.

Dejen æltes smidig i ca. 10 minutter, hvorefter den dækkes til og stilles et lunt sted til hævning. Den skal nå dobbelt størrelse, det kan tage alt mellem 30 til 60 minutter, alt efter hvor varmt der er i dit køkken.

Herefter slås dejen ned og deles i ti lige store portioner. Disse formes til boller, dækkes til og skal igen hæve til dobbelt størrelse.

Bollerne pensles med sammepisket æg.

Bages ved 225o i ca. 10 – 12 minutter.

Herefter afkøles de på en bagerist.




INFO OM RETTEN:
INSPIRATION: Min opskrift
FRYSEEGNET: JA
SERVERES MED: -
TIPS & TRICKS: -
ANDET: -

Ingen kommentarer:

Send en kommentar