søndag den 16. juli 2017

Brombærfromage

Sødt & syndig tema uge dag 2.

Idag får du opskriften på en skøn fromage. Jeg var så heldig i vinters at få foræret en kæmpe pose brombær fra min søde rideveninde. Og nu er tiden til at få udryddet de gamle lagre i fryseren, så der kan blive fyldt nye forsyninger deri til den lange vintertid.

Det varer dog en rum tid inden dem i naturen er modne. Men når de er, har jeg planer om en hyggelig ridetur ud i det blå, for at samle lidt forråd, der er nemlig rigtig mange i området omkring, hvor vi rider.

Opskriften her har jeg været forbi SPISESTUEN for idéer. Jeg gjorde som altid når jeg lurer inspiration hos andre: Tilføjer lidt, fjerner en smule, samt skruer op og ned, så det passer til min mund og indhold i mine skabe 😍




Brombærfromage.
4 – 6 per.
4 bl. Husblas
300 g. Brombær – fra frost
1 spsk. Vand
75 g. Sukker
1 st. Vanille
2 ½ dl. Piskefløde
3 stk. Æggehvider

PYNT:
1 – 1 ½ dl. Piskefløde
50 g. Mørk chokolade

Husblassen lægges i blød i koldt vand i mindst 10 minutter.

Brombærrene kommes i en gryde sammen med vand. Det bringes i kog og småsimre til bærerne er møre – det tager ca. 5 - 10 minutter.

Herefter blendes de og kommes gennem en sigte for at fjerne alle kernerne. Du skal ende ud med at have 250 gram puré.

Vanillestangen flækkes og kornene skrabes ud, de gnides ud i lidt af sukkeret for at skille dem ad.

Brombærpuréen, vanillesukker og sukker kommes i gryden og varmes op til sukkeret er opløst. Gryden tages af varmen. Husblassen tages op af vandet, vrides for overskydende vand og kommes i den varme puré, hvor den smeltes under omrøring. Herefter hældes blandingen op i skål med stor overflade. Her afkøles den til den er lillefinger lun – det går rimelig hurtigt, specielt hvis du indimellem røres i den også.

Når puréen er klar, piskes fløden til en blød skum og æggehviderne piskes stive i en ren skål med rene piskeris.

Samling af fromagen:
En stor skefuld af flødeskummet kommes i puréen og piskes ud deri, til det har en jævn konsistens. Resten af flødeskummet vendes i og tilslut foldes æggehviderne i.

Når fromagen er vendt sammen, kommes den i en sprøjtepose og fordeles i portionsglassene. Ønsker du at servere i en stor skål, springer du bare sprøjteposen over og hælder det direkte i skålen.

Den stilles på køl, til den er stivnet, det tager minimum et par timer.

Servering:
Lige inden servering, pyntes fromagerne med flødeskum og hakket mørk chokolade.




INFO OM RETTEN:
INSPIRATION: http://spisestuen.dk
FRYSEEGNET: JA uden pynt
SERVERES MED: -
TIPS & TRICKS: -
ANDET: -

Ingen kommentarer:

Send en kommentar