torsdag den 27. juli 2017

Kiwi-lemoncurd

Jeg har længe haft planer om at prøve at lave lemoncurd. Og da jeg i køleskabet havde et par citroner, der ingen planer var lagt for, måtte det være nu det skulle prøves. Jeg havde også et par ret så modne kiwier og tænkte at de måtte da sagtens kunne bruges deri også. Typisk mig ikke at lave "originalen" første gang, men bare kaster mig ud i eksperimenter.

Men resultatet blev virkelig godt. En sød syrlig creme med masser af fedme. MUMS siger jeg bare og det er ikke så svært at lave som mit hoved havde frygtet. Jeg lavede det over vandbad. "Kylling" vil nogle sikkert kalde mig, nogle gange er det rart at både gå med livrem og seler 😊

En lemoncurd kan bruges til alt, eller ihvertfald meget. Som spread på morgenbrødet, tilbehør i en lagkage eller kage. Mulighederne er mange.

Billede to kunne jeg ikke lade være med at vise dig. Det er ikke altid sjovt at være en sulten lille hund i Casa Fangel, specielt ikke når moar skal tage billeder og så vælger at gøre det i hunde-højde. Så er det godt at de (for det meste) kender ordet NEJ 😂
Men den her dag han var ekstra slem, for da jeg skulle redigere billeder, var der som minimum EN lille Ejnar pote på alle billederne 😂



Kiwi-lemoncurd.
Ca. ½ l.
150 g. Kiwi – renset vægt
1 dl. Citronsaft
5 g. Citronskal – fint revet (svarer ca. til 1 – 2 stk.)
3 stk. Æg (L/M)
125 g. Sukker
75 g. Smør

Kiwierne skrælles og skæres i små tern. Citronen rives fint og saften presses. Dette kommes i en stor glasskål, sammen med æg og sukker.

Skålen sættes over et vandbad – som er en gryden med kogende vand, hvori skålen passer i. Og varmes op mens der piskes.

Da mine kiwier var blevet møre, gav jeg dem en tur med stavblenderen, så jeg fik en glat creme. Når den bliver tykkere og får en mere cremet konsistens, tilsættes smørret, som du i mellemtiden har skåret i små tern.

Når det er smeltet kommes curden på rene, skoldede og steriliserede glas og opbevares på køl.


TIPS: Hvis du ønsker en creme uden kiwi-kerner og citronskal hælder du den blot gennem en sigte på vej ned i glasset.




INFO OM RETTEN:
INSPIRATION: Min opskrift
FRYSEEGNET: NEJ
SERVERES MED: -
TIPS & TRICKS: -
ANDET: -

Ingen kommentarer:

Send en kommentar