fredag den 22. september 2017

Squashbrud

Der er ikke noget bedre end hjemmebagt brød. Og da min lille enlige squashplante blev enig med sig selv om, at den gerne ville lave et par enkelte squash til mig, blev disse lækre boller en af lækkerierne der kom ud af dem.

Jeg så i en madgruppe på Facebook at der var en der penslede sine boller med smør, så det skulle jeg da prøve. Men jeg synes ikke at det gør den store forskel om det er smør eller yoghurt eller vand - de får ikke den skønne gyldne farve som ved brug af æg, som er min favoritpensling. Hvis du forsøger dig med brugen af smør, skal du ikke drysse noget på toppen, det bliver nemlig ikke hængende fast 😛



Squashbrud.
Ca. 18 stk.
200 g. Græsk yoghurt 10 %
4 dl. Vand – varmt
50 g. Gær
500 g. Squash
125 g. Solsikkekerner
125 g. Grahamsmel
½ dl. Rapsolie
2 tsk. Salt
1 tsk. Sukker
Ca. 1100 g. Hvedemel
Ca. 30 g. Smør – til pensling

Er yoghurten køleskabskold, skal det vand du bruger være meget varmt for at udligne temperaturen.

Yoghurt og vand blandes sammen og gæren opløses heri. Squashen rives groft og tilsættes sammen med solsikkekerner og grahamsmel. Dette røres sammen. Olie, salt og sukker kommes i, sammen med ca. 1/3 af melet. Det æltes godt sammen og resten af melet tilsættes af et par gange. Dejen æltes godt igennem, ca. 5 – 10 minutter, hvorefter den stilles til hævning tildækket et lunt sted. Den skal hæve til den når dobbelt størrelse, det tager ca. 40 – 60 minutter, alt efter hvor varmt der er i dine omgivelser.

Herefter sættes dejen på papirbeklædte bageplader med en ske, der dyppes i vand, så dejen ikke hænger ved. Pladerne dækkes til og stilles til hævning et lunt sted, til bollerne igen når dobbelt størrelse.

Smørret smeltes og bollerne pensles. Du skal ikke komme pynt på når du pensler med smør, det kan ikke hænge fast.

Bages ved 200o i ca. 20 – 25 minutter. Og afkøles på en bagerist.




INFO OM RETTEN:
INSPIRATION: Min opskrift
FRYSEEGNET: JA
SERVERES MED: -
TIPS & TRICKS: -
ANDET: -

Ingen kommentarer:

Send en kommentar