onsdag den 6. september 2017

Squashkage

I fredags startede jeg weekend på bedst mulig vis. Jeg tog på jobbet. Her sadlede jeg Noi, som har stået halt i 5 uger. Vi red ud i det blå, kun med henblik på at nyde hinandens selskab, træne hans kondition, samt finde nogle af alle de lækre brombær som naturen bugner med i øjeblikket. 

Imens jeg plukkede bær, nød Noi en tot græs. Et par gange synes han godtnok at de der bær i bøtten skulle i hans mund, noget vi ikke var helt enige om 😄 Men jeg forbarmede mig og han fik et par bær ind imellem - han er lidt forkælet 💗 Jeg endte med at bringe ca. et halvt kilo med hjem. De ligger nu i fryseren - hvad de skal bruges til ved jeg ikke helt endnu.



Jeg har jo lavet mad, bagt pandekager til børnene på årets ridelejre. Derudover har jeg også stået for bagning af kagen, som forældrene blev budt sammen med en kop kaffe, når der skulle afhentes børn. Sidste sommer var det den KRYDREDE BANANKAGE, der blev bagt gennem alle ugerne. I år var det denne virkelig dejligt squashkage, som du bliver beriget med idag.


Squashkage fra Østrup.
Ca. 12 per.
3 stk. Æg (M/L)
400 g. Sukker
2 ½ dl. Olie
275 g. Hvedemel
4 tsk. Kanel - stødt
½ tsk. Bagepulver
2 tsk. Natron
1 tsk. Salt
2 tsk. Vanillesukker
100 g. Solsikkekerner
100 g. Rosiner – kan undlades
350 g. Squash

PYNT:
150 g. Chokolade - mørk
30 g. Smør
30 g. Piskefløde

Start med at rives squashen groft.

Æg og sukker piskes lyse og luftige.

Olie vendes i.

Mel og krydderier sigtes ned i blandingen og vendes i, sammen med solsikkekerner, rosiner og squash.

Dejes kommes i en smurt form og bages ved 175o.

Den springform jeg brugte var 24 cm. i diameter og min kage bagte 90 minutter, inden den var færdig.

Bruger du en springform på ca. 28 cm. eller en bradepande på ca. 33 x 23 cm., vil jeg tro kagen skal bages en times tid, men prik i den efter 45 minutter, der må ikke hænge noget dej ved strikkepinden når den er færdig.

Når kagen er færdig afkøles den helt, hvorefter glasuren laves. Smør og fløde kommes i en gryde og smeltes ved svag varme. Chokoladen brækkes i mindre stykker, kommes i gryden og under konstant omrøring, smeltes den og glasuren røres jævn, inden den fordeles ovenpå kagen.




INFO OM RETTEN:
INSPIRATION: Chefens søde kone
FRYSEEGNET: JA
SERVERES MED: -
TIPS & TRICKS: -
ANDET: -

Ingen kommentarer:

Send en kommentar