tirsdag den 24. oktober 2017

Grønkålsalat med bagte tomater & klistret knas

Efterårets første grønkålsalat - en fejring af at vi igen kan få lækker frisk grønkål, en grønsag jeg virkelig elsker. Jeg har i år, forsøgt mig med at have dem i haven, men pludselig var der ulækre grønne små larver O.V.E.R.A.L.T - selv i min basilikum inde i køkkenvindueskarmen og så røg alle ud.....eller alt af hvad der nu var tilbage 😂

Det har været en trist sommer her i Casa Fangel, altså sådan havemæssigt. Jeg tror, at jeg har plukket max 30 - 40 styk færdigmodnet tomater fra mine ialt 19 planter - det er virkelig ynkeligt. Til gengæld fik jeg plukket ca. 5 - 6 kg. grønne tomater, som bare har ligget (og stadig gør) i min wok ved mit østvendte køkkenvindue og EFTERMODNET. Der har jeg til gengæld fået et fint udbytte. Og tomaterne i denne salat er af dem fra vindueskarmen.

Grønkålsalat med bagte tomater & klistret knas.
4 per.
300 g. Cherry tomater - mine var gule
Salt
Sukker
Olie

75 g. Grønkål – renset vægt
1 stk. Avokado
12 stk. Sorte oliven
30 g. Rødløg
Salt
Peber

DRESSING:
¾ dl. Saft fra tomaterne
1 spsk. Olie
½ tsk. TØRRT HVIDLØG
½ spsk. Citronsaft

KNAS:
35 g. Græskarkerner
½ dl. Mørk balsamico eddike
½ tsk. Akacie honning
Salt

Start med tomaterne:
De vaskes og blomsten fjernes. De kommes i et smurt fad, hvorefter de gives et drys salt og sukker, samt et par spiseskefulde olie.

Bages ved 150o i ca. 60 minutter. Herefter afkøles de i fadet.

Imens laves knasen:
Græskarkernerne ristes på en varm pande uden fedtstof, til de begynder at poppe – det taget et par minutter. Kogepladen slukkes og pandes tages af varmen, imens eddiken hældes på. Der røres jævnligt rundt, imens at eddiken fordamper og trænger ind i kernerne.

Panden stilles tilbage på den varme plade, uden at tænde for den igen. Honningen kommes på og der røres rundt til både eddike og honning er helt optaget.
Kernerne hældes på et stykke bagepapir, som stilles på køl, til du skal server salaten.

Og tilslut salaten:
De grove stængler fjernes på grønkålen. Herefter skylles kålen godt, gerne i flere hold koldt vand. Bagefter slynges den tør og hakkes fint.

Avokadoen halveres og stenen tages ud. Kødet skæres i tern på ca. 1 x ½ cm.

Rødløget pilles og hakkes fint.

Olivenene halveres.

Tomaterne drænes for væsken i bunden af fadet. Den skal du gemme - den skal bruges til dressingen.

Grønkål, tomater, avokado, løg og oliven vendes sammen, og smages til med salt og peber.

Alle ingredienserne til dressingen piskes sammen og dryppes over salaten. Lige inden servering toppes den med de klistrede græskarkerner.




INFO OM RETTEN:
INSPIRATION: Min opskrift
FRYSEEGNET: NEJ
SERVERES MED: -
TIPS & TRICKS: -
ANDET: -

Ingen kommentarer:

Send en kommentar