mandag den 2. oktober 2017

Rugbrød uden surdej - koldhævet

Hvordan jeg er stødt på dagens opskrift, kan jeg simpelthen ikke huske. Men den er inspireret af ANNES KØKKEN, hvor jeg så har modificeret opskriften, så den passer til os her i Casa Fangel.

Men jeg husker tydeligt at det der tiltalte mig meget var, at den var uden surdej, at dejen bare skulle røres sammen og så på køl for at hæve og udvikle smag. Og så er det faktisk op til dig, hvornår du har tid til at bage brødet - nemt ikk. 

Vi har fundet ud af at smagen passer os bedst, når det bliver bagt dagen efter, altså så det står et sted mellem 12 og 24 timer på køl. Men prøv dig frem.

Jeg har bagt det jævnlig hen over sommeren. Og nu er opskriften klar til dig. Det var osse derfor at du igår fik min opskrift på MALTSIRUP 😉

Rugbrød uden surdej.
2 stk. små forme
200 ml. Kærnemælk - eller 200 g. Græsk yoghurt
450 ml. Vand - koldt
33 cl. Øl
15 g. Salt
40 g. MALTSIRUP - eller 15 g. Sukker
20 g. Gær
300 g. Skårne rugkerner
200 g. Hørfrø
200 g. Solsikkefrø
100 g. Sesamfrø
250 g. Fuldkornshvedemel - eller grahamsmel
300 g. Rugmel

Kærnemælk, vand og øl kommes i en røreskål.

Salt, sukker, kerner og mel blandes sammen og kommes i den våde blanding. Gæren tilsættes tilslut. Dejen æltes i 10 minutter, inden den fordeles i forme. Mine forme har en størrelse der hedder: 24 x 10 cm. Kanten er 6,5 cm. høj. Jeg vejer altid portionerne af, så der kommer lige meget i hver form – det plejer at være lige omkring 1200 gram.

Det er nu vigtigt at du ”stamper” dejen godt sammen. Jeg bruger en dejskraber dyppet i vand og så trykker jeg dejen ned i formen. Tilsut glattes overfladen med dejskraberen, som igen er dyppet i vand. De kan evt. drysses med sesam eller birkes

Dejen dækkes med husholdningfilm eller kommes i en stor plastpose og stilles på køl. Her skal de stå minimum 12 timer inden bagning. Jo længere tid på køl, jo bedre smag i brødet – de kan dog kun holde sig i max 6 døgn.

Brødene stilles i en kold ovn og bages ved 180o i 90 minutter. Mål evt. med et termometer – de skal have en kerne temperatur på ca. 98o.

Herefter vendes de ud på en bagerist og afkøles.

TIPS:
Det er en smags sag hvordan du kan lide din skorpe. Den perfekte skorpe for os, er den bløde udgave. Den fås ved at jeg pakker brødene ind i et fugtigt viskestykke lige efter bagning og kommer dem i en pose til dagen efter (ca. 12 – 18 timer) Her kommer jeg så dem i en ren pose og så er de klar til at servere eller fryse.

Men du kan sagtens også lade være med at pakke dem ind, så får de bare en knasende skorpe. Men prøv dig frem.




INFO OM RETTEN:
INSPIRATION: http://anneskoekken.dk
FRYSEEGNET: JA
SERVERES MED: -
TIPS & TRICKS: -
ANDET: -

Ingen kommentarer:

Send en kommentar