fredag den 29. december 2017

Chokoladetærte med havsalt

IGÅR lovede jeg, at du idag skulle få mit bud på hvad nytårets dessert kunne være. Det bliver så denne chokoladetærte. En heftig, men ret lækker sag. Den er tung og derfor vil det være rigtig godt at servere en dejlig VANILLE IS, eller en syrlig sorbet, samt lidt friske bær til.

Temaet for mit nytårsmad har været at det skal være lækkert, men nem mad. Mad der kan tilberedes i god tid, så du ikke skal stå i køkkenet hele nytårsaftensdag og -aften.

Imorgen kigger vi på lækre nytårs- og tømmermænds opskrifter, der allerede er på bloggen 😉



Chokoladetærte med havsalt.
Ca. 12 port.
BUND:
125 g. Smør - koldt
150 g. Hvedemel
30 g. Flormelis
20 g. Usødet kakao
1 nip Salt
2 stk. Æggeblommer

GANACHE:
300 g. Mælkechokolade
100 g. Mørk chokolade - ca. 55 %
1 st. Vanille
2 dl. Piskefløde
150 g. Lys sirup

PYNT:
Flagesalt – jeg brugte Maldon

Start med bunden:
Flormelis, mel, salt og kakao sigtes ned i røreskålen. Smørret skæres i små tern og smuldres ud i melblandingen. Dejen samles med æggeblommerne.

Ca. 2/3 af dejen fordeles i et jævnt lag i en smurt tærteform med løs bund – en springform kan også sagtens bruges (min var 24 cm. i diameter) Resten trykkes godt op af kanterne. Bruger du en springform, kan du for et pænt resultat forsigtigt skære kanten lige, men den skal være ca. 2 ½ - 3 cm høj.

Bunden dækkes til og stilles på køl i 30 minutter. Herefter prikkes den med en gaffel.

Bages ved 200o i ca. 10 minutter. Afkøles på en bagerist.

Når bunden er kold, laves ganachen:
Chokoladen hakkes fint og kommes i en skål.

Vanillestangen halveres og kornene skrabes ud. De kommes i en gryde sammen med den tomme vanillestang, piskefløde og sirup. Det bringes i kog ved medium varme, mens der røres deri. Når det koger hældes flødeblandingen over chokoladen og du skal nu røre i blandingen, indtil at chokoladen er smeltet og den er ensartet. Ganachen hældes i tærtebunden og den stilles på køl i minimum 4 timer, så chokolademassen kan sætte sig.

Lige inden servering drysses der med flagesalt.





INFO OM RETTEN:
INSPIRATION: www.arla.dk
FRYSEEGNET: JA, men bunden bliver en smule mere blød
SERVERES MED: VANILLE PARFAITog bær
TIPS & TRICKS: -
ANDET: -

4 kommentarer:

  1. Den ser vel nok lækker ud 😍 Nem nytårsmad er genialt. Jeg har lige lavet vores dessert i dag, og i morgen ryger der en tyndsteg i sous vide'n, som så bare skal varmes op i badet og efterbrune søndag. Håber også på at få lavet noget af tilbehøret til vores hovedret i morgen. Kransekagen er i fryseren og vi er snart klar til en rigtig guffe-ego aften 😄

    SvarSlet
    Svar
    1. Når man som os to ikk har det godt med stress, er nem mad og planlægning bare så vigtig. Jeg har endnu ikk lavet vores dessert, men istedet gjort rent - det trængte, så når jeg nok desserten imorgen, forret ved vi endnu ikk om vi magter og kransekage har vi slet ikk tænkt på iår -
      Jeg tror at vi efter maden tager vi drengene med ned til Johanne og hendes familie Godt nytår knus

      Slet
    2. Ja, planlægning gør meget. Jeg tager det lidt af gangen. Vi får aldrig forret. Oftest spise jeg heller aldrig dessert, men i år har jeg begået en hasselnøddeis, der smager lige så godt som den, vi spiste i Italien, så måske skal jeg smage lidt i år.
      Det er også klart vigtigst at tage tingene i ens eget tempo og som man kan klare det. Er selv helt ødelagt af stresset over at løse problemet med at finde en ny vaskemaskine, der kan passe ind her, så energien er hurtigt brugt op. Så vi tager tingene i etaper og det bliver som det bliver. Håber, det går okay med din albue. Kunne læse, at den gør problemer 🙁
      Tak, I må også have et godt nytår. Håber på et fantastisk 2018 for os alle 😊

      Slet
  2. Den der is glæder jeg mig til at se opskriften på, for det lyder virkelig spændende. Håber I har fundet en vaskemaskine og kom godt ind i det nye år <3

    SvarSlet