søndag den 24. december 2017

Julekalenderens låge nummer 24 - Gaffelkager med chokolade

Glædelig jul - idag er det den 24. december 🎅🎄⛄

Omkring 1000 småkager har jeg bagt til dette års småkage tema, næsten 3 kilo smør er brugt, sammen med 3 kilo sukker, 10 vanillestænger, en masse mel, æg, chokolade og nødder. Og idag kan vi åbne julekalenderes sidste låge. 

Nemhed har jo været en af de ting jeg har lagt stor vægt på i dette års julekalender. Det har skulle være opskrifter der er lige til at gå til, så alle kan deltage. 

Derfor skulle årets sidste julesmåkage også være nem, børnene vil sikkert synes det er hyggeligt at være med til at trille dem. Småkagerne har en skøn smag af kakao uden af den er overdøvende og dejlig eftersmag af smør. 

Jeg håber, du har nydt at åbne lågerne her i min lille nedtælling til juleaften. Og selvfølgelig at du har fået lidt indpiration også. Jeg har hygget mig igen i år og jeg gentager helt sikkert successen næste år, formodentlig med småkager som hoved-tema.


Rigtig glædelig jul til dig og dine - jeg håber du får en fantastisk dag med alt hvad dertil hører.



Gaffelkager med chokolade.
Ca. 50 stk.
150 g. Smør – blødt
125 g. Sukker
1 stk. Æg (M/L)
1 nip Salt
½ tsk. Bagepulver
20 g. Usødet kakao
200 g. Hvedemel

Start med at tage smørret ud fra køleskabet en times tid, før du skal bruge det.

Smør og sukker piskes luftigt, hvorefter ægget tilsættes og piskes med.

Salt, bagepulver, kakao og mel sigtes ned i blandingen og dejen røres sammen til en ensartede masse. Den pakkes ind i film og lægges på køl i et par timer, så dejen bliver fast.

Dejen vejes af i portioner på 10 gram som trilles til kugler og lægges på en papirbeklædt bageplade. Hver kage gives et tryk med en gaffel. til en højde på ca. 5 – 6 mm. Et lille tip er at dyppe gaflen i mel, så hænger den ikke fast i dejen.

Bages ved 180o i ca. 12 – 14 minutter. Herefter afkøles de på en bagerist og opbevares i en kagedåse.




INFO OM RETTEN:
INSPIRATION: Min opskrift
FRYSEEGNET: Dejen er i rå tilstand
SERVERES MED: -
TIPS & TRICKS: -
ANDET: -

Ingen kommentarer:

Send en kommentar