mandag den 15. januar 2018

Grønkålsalat med rødbede

Jeg E.L.S.K.E.R. salater, jeg elsker at udtænke salater og hver vinter har vi her i Casa Fangel en ny yndlings. Sidste vinter var det DENNE som vi spiste igen og igen og igen......I år er det denne som du får opskriften på idag. Søde rødbeder sammen med sprøde æbler og lækker grønkål - uhmmm siger jeg bare. Jeg spiser den sammen med kylling eller svin. Fisk ville den også sagtens kunne gå til. 
Lav gerne en stor portion, den holder sig fint et par dage i køleskabet.


 
Grønkålsalat med rødbede.
2 – 3 per.
60 g. Grønkål – renset vægt
200 g. Rødbede
1 stk. Æble - syrligt
30 g. Rødløg
30 g. Hasselnødder

DRESSING:
2 spsk. Olie
2 spsk. Citronsaft
1 spsk. Akaciehonning
Salt
Peber

Start med at vaske rødbederne og koge dem til de er møre. Herefter overhældes de med koldt vand, enderne skæres af og så er skrællen lige til at smutte af. Herefter afkøles de.

Hasselnødderne ristes på en varm pande, uden fedtstof, til de er gyldne, herefter afkøles de og hakkes groft.

De grove stængler fjernes på grønkålen. Herefter skylles kålen godt, gerne i flere hold koldt vand. Bagefter slynges den tør og hakkes fint.

Rødbederne skæres i tern på ca. 1 x 1 cm. Æblet deles i kvarte og kernehuset fjernes. Æblekødet skæres i tern på ca. 1 x 1 cm. Rødløget pilles og hakkes fint.

Alle ingredienserne til dressingen piskes sammen. Og vendes sammen med rødbeder, grønkål, æble og løg. Salaten toppes med nødderne.




INFO OM RETTEN:
INSPIRATION: Min opskrift
FRYSEEGNET: NEJ
SERVERES MED: -
TIPS & TRICKS: -
ANDET: -

Ingen kommentarer:

Send en kommentar