lørdag den 8. december 2018

Julekalenderens låge nummer 8 - Julebiscotti med figner & mandler

Glædelig 8. december 🎅🎄⛄

Milde julesmage i sprøde småkager, forenet med skønne mandler og figner - jeg lover dig at de er gode. Faktisk så gode at jeg tror snart de skal bages igen herhjemme.

Jeg har aldrig før lavet biscottier, men det er faktisk ikke særlig svært. Den store forskel fra almindelige småkager til disse er, at de skal bage to gange, hvilket gør dem ekstra sprøde. Så er du til sprøde småkager, er det disse du skal prøve. 

Jeg søger inspiration til årets julekalender året rundt og ofte når jeg støder på en blog, hvor jeg aldrig har været før, snuser jeg gerne hele molevitten igennem, ihvertfald for kager, småkager og jul. Det var også måden jeg stødte på inspirationen til dagens opskrift, på bloggen DEN GLADE KAGEKONE.



Julebiscotti med figner & mandler.

Ca. 40 stk.
250 g. Hvedemel
1 tsk. Bagepulver
1 tsk. Kanel - stødt
½ tsk. Nellike - stødt
½ tsk. Ingefær - stødt
1 nip Salt
180 g. Sukker
150 g. Tørrede figner
50 g. Smør - koldt
2 stk. Æg
150 g. Mandler

Snart med at hakke fignerne i små tern.

Mel, bagepulver, krydderier og sukker blandes i en skål, hvor fignerne osse tilsættes. De vendes rundt i blandingen, så de fordeler sig og ikke hænger sammen i en stor klump.

Smørret skæres i små tern og tilsættes. Det røres ud i dejen, sammen med æggene – de tilsættes et af gangen. Dejen røres glat og herefter tilsættes mandlerne – de skal være hele.

Dejen tages ud på et meldrysset bord og deles i 3 lige store portioner. De rulles til pølser med en diameter på ca. 3 cm. De lægges på en papirbeklædt bageplade og trykkes let flade.


Bages ved 160o i ca. 30 minutter, til de er gyldne.

De tages de ud af ovnen og afkøles ca. 30 minutter, inden de skæres i skiver på ca. 1 cm. og lægges tilbage på bagepladen.

Bages ved 160o i ca. 15 minutter, til de er gyldne. Afkøles på en bagerist og opbevares i lufttætte dåser.




INFO OM RETTEN:
INSPIRATION: "Den glade kagekone"
FRYSEEGNET: NEJ
SERVERES MED:
TIPS & TRICKS:
ANDET: -

Ingen kommentarer:

Send en kommentar