mandag den 28. januar 2019

Fuldkornspølsehorn

I sidste uge have jeg bage-cravings. Jeg var dog i tvivl om det skulle være boller, pizzasnegle, pølsehorn eller noget helt andet jeg skulle give mig i kast med. Jeg havde et par pakker pølser liggende i køleskabet og da jeg tjekkede holdbarheden, blev valget pølsehorn 😃 Og det kom der disse lækkerier ud af 💗



Fuldkornspølsehorn.
20 stk.
20 stk. Pølser – jeg brugte kyllinge pandepølser
6 dl. Lunt vand
1 pk. Gær
250 g. Gulerod
400 g. Fuldkorns hvedemel
2 stk. Æg
1 dl. Olie – jeg brugte solsikke
1 spsk. Sukker
1 ½ tsk. Fint salt
Ca. 1 kg. Hvedemel
Æg - til pensling
Sesam – til drys

Gulerødderne skrælles og rives groft.

De kommes i en røreskål sammen med det lune vand og gæren røres ud heri.
Fuldkornsmelet tilsættes og røres ud i blandingen, inden at olie, æg, sukker, salt og halvdelen af hvedemelet tilsættes. Dejen æltes sammen og den sidste mel tilsættes af flere gange – det er ikke sikkert det hele skal bruges. Dejen må gerne være let klistret.

Herefter æltes den i ca. 10 minutter. Herefter dækkes den til med en plastpose og stilles et lunt sted en time.

Dejen slåes ned og vejes af i to lige store portioner. Disse to vejes af igen i 10 lige store portioner, så du ender ud med 20 dejkugler.

Hver dejkugle rulles til lange pølser på ca. 35 – 40 cm. Hvis du oplever at de ”trækker” sig sammen og ikke rigtig vil rulles ud, så lader du den hvile et øjeblik, inden du triller videre.

Dejpølserne snoes omkring pølserne og rulles på bordet, så dejen ”fæstes”, herefter lægges de på en papirbeklædt bageplade. De dækkes til med en rent viskestykke og stilles et lunt sted en times tid.

De pensles med sammenpisket æg og drysses med sesamfrø.

Bages ved 200o i ca. 20 minutter, til de er gyldne og lyder hule når du banker dem på bunden. 
Afkøles på en bagerist.




INFO OM RETTEN:
INSPIRATION: Min opskrift
FRYSEEGNET: JA
SERVERES MED: Ketchup
TIPS & TRICKS: -
ANDET: -

Ingen kommentarer:

Send en kommentar