onsdag den 8. juli 2020

How too - sådan får jeg basilikum i store mængder


Det er blevet fast tradition at hver forår i marts, køber jeg et par potter basilikum i supermarkedet. Hjemme planter jeg dem om, så de får mere plads. Jeg kommer 7 - 8 stiklinger i en enkel potte, der er omkring 12 - 14 cm. i diameter. De placeres herefter i mit køkkenvinde, der vender mod øst og bor her indtil efteråret.

Jeg vander efter behov - alt efter varme, en til to gange ugentligt. De får gødning ca. en gang om måneden - måske to, hvis jeg husker det. Og så høster jeg når jeg ikke kan se ud af mit vindue mere. Jeg klipper de store stængler ned, så der er ca. 15 cm. tilbage. Der skal stadig være blade på planterne, de må gerne være små, så tynd endelig godt ud i dem.


I år synes jeg allerede, de har været ekstra givende. I sidste uge høstede jeg for 3. gang denne sæson og der var så meget at jeg måtte veje det - der var 500 gram 😵 og 400 uden stilke. Det var en vild portion.

Vi elsker pesto, så det blev der lavet af det hele - jeg bruger selvfølgelig min egen OPSKRIFT, som jeg så smider i fryseren, så vi har til vinteren.




Her finder du et samlet indlæg med LINK til alle mine opskrifter med pesto.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar