tirsdag den 14. juli 2020

How to - hjemmedyrkede ærteskud


Det er mega nemt selv at lave ærteskud. De pynter så fint, bl.a på smørebrød og smager dejligt i salater også. 

Selvom vi er midt i juli, er det ikke for sent for i år - sæt igang 😊

Det er søde Pia, der har UDELUKKENDE RESTER, der har givet mig inspirationen til selv at kaste mig ud i at lave ærteskud.


Du køber bare en helt normal pose tørrede ærter i byggemarkedet eller plantecenter.

Ærterne lægges i vand i ca. 24 timer.

Herefter tager du en potte med jord (min var ca. 12 cm i diameter) og fordeler æterne ovenpå jorden.

Og så venter du til de spirer, lad dem lige blive et par cm. eller fem inden du begynder at plyndre dem. 

De skal vandes jævnligt, så de ikke tørre ud. Og giv dem også gerne et skud gødning ind imellem.

De kan både bo udenfor, men også sagtens i din vindueskarm, de skal blot have lys. Jeg havde mine til at bo på mit plantebord sommeren over. Jeg brugte lystigt af dem og et par gange nåede de at blive for voldsomme (som kan ses på billedet) og så klippede jeg dem blot ned og ventede på at de voksede op igen – det er så nemt.




INFO OM RETTEN:
INSPIRATION: Pia fra http://udelukkende-rester.blogspot.dk
FRYSEEGNET: NEJ
SERVERES MED: -
TIPS & TRICKS: -
ANDET: Smager som friske ærter, pynter virkelig meget

Ingen kommentarer:

Send en kommentar