fredag den 7. august 2020

11 gode kartoffelsalater & 2 wanna-be's


Vejret byder på hedebølge i disse dage og måske er du en af dem, der skal have gang i grillen. Det skal vi, vi har slet ikke brugt vores nye grill nok i år.

Jeg har her samlet en bunke af mine bedste kartoffelsalater, samt et par wanna-be's 😍

Vi starter med en skøn Middelhavs kartoffelsalat. Den er fuld af en masse syltede lækkerier. Ting vi oftest har enten på køl eller på lager, så enkelt og ligetil. At den så smager fantastisk er bare et ekstra plus 💗



En anden af vores favoritter er denne Kartoffelsalat i fetacreme med dild. Skøn og cremet. Er du ikke til dild, skifter du bare den ud med purløg eller persille:



Denne udgave er baseret på et stop-mad-spilds-projekt. Jeg havde en rest kogte nye kartofler og en slat guacamole. Det blev en ret lækker udgave og blev navngivet Kartofler i avokadocreme:



Endnu en cremet udgave af en kartoffelsalat, men denne er ekstra cremet. Jeg har nemlig brugt mit hemmelige ingrediens, som jeg bruger i pålæg-salater, nemlig flødeost. Kender du ikke de tricket, kan jeg kun anbefale dig at prøve det med denne: Kold kartoffelsalat med flødeost



En sommer udgave med nye kartofler, lidt mayo, purløg og karry - så bliver det bare ikke bedre. Jeg elsker denne kombination, den må vist snart på madplanen igen 😊 Kold kartoffelsalat med karry:



Denne er af de allerførste opskrifter jeg lavede her til bloggen, det kan du også se på billedet i opskriften 😂 Men denne kartoffelsalat er også en af vores favoritter og vi får den mindst en gang hver sommer. Det er noget som jeg gerne serveres for gæster, med stor succes: Fynsk kartoffelsalat



Denne kartoffelsalat er en lækker kombination vendt i yoghurt og pesto - sammen med lidt grønsager og feta. Brug endelig din favorit-pesto: Grøn kartoffelsalat med pesto, feta & asparges



Kogte nye kartofler vendt i pesto, går man aldrig helt fejl af. Det er en god måde at få bugt med en rest kartofler. I denne udgave har jeg tilføjet lidt peberfrugt og asparges for at få lidt knas i, men skift gerne ud med, hvad du har af lækre grønsager i køleskabet. Tjek linket her: 
Kartoffelsalat med pesto



Denne opskrift går helt tilbage til 2001, hvor jeg var ansat i en delikatesse. Den var yderst populær og det kan jeg godt forstå, for den er også ret lækker. Ikke som en traditionel kartoffelsalat, men lidt mere som en syltet-ish udgave. Hvis du ikke kan forestille dig det, må du simpelthen prøve den: 
Marinerede kartofler



Her får du en dejligt farverig nordisk udgave med massere af skønne urter i. Jeg husker at lave den i foråret, med nye kartofler, godtnok udenlandske, men skønne danske radiser og asparges: Nordisk kartoffelsalat med asparges & urter



Denne lune udgave, kan sagtens laves året rundt, men bliver helt sikkert endnu bedre med små nye danske kartofler. Har du, som jeg også bønner og tomater i haven, er du simpelthen nød til at prøve den. Jeg tror, den skal på madplanen en af de næste uger, hos os: 
Lun kartoffelsalat med bønner & oliven



Og til en wanna-be-udgave. Denne er lavet med knoldselleri - jeg ELSKER knoldselleri og denne Kold sellerisalat er virkelig lækker. Forstil dig søde møre selleri, syrlige sprøde æbler vendt i en cremefraiche dressing - mums, siger jeg bare 😀



De sidste wanna-be-kartoffelsalat får du her. Skønne dampede blomkål, stadig med bid selvfølgelig ,vendt sammen i en skøn krydderurte-dressing. Den kan sagtens bruges i stedet for den normale kartoffelsalat: Blomkål i krydderurtedressing



Ingen kommentarer:

Send en kommentar