søndag den 9. august 2020

Hindbærkoldskål


Når det er så varmt som der er i disse dage, er det ikke altid den store sult vi har. Og så er det lækkert med en kølig og læskende omgang koldskål. Jeg har før lavet andre udgaver, f.eks. den med VANILLE, FRISKE JORDBÆR eller BROMBÆR. Men lige nu er det ved at være sæson for efterårs-hindbær og så er det jo oplagt at bruge dem. 

Et lille opbevarings tip: Når jeg laver koldskål laver jeg gerne et par liter af gangen, så er der lidt at snacke på. For at spare plads i køleskabet, genbruger jeg kartonerne fra kærnemælken. Jeg pisker simpelthen koldskålen sammen i en skål og bruger en tragt til at hælde den tilbage i kartonen. En lille overskydende rest kan gemmes i et glas eller lignede.


Hindbærkoldskål.

PURE:
300 g. Hindbær
½ dl. Vand

KOLDSKÅL:
250 g. Græsk yoghurt 10 %
1 l. Kærnemælk
50 g. Sukker
1 spsk. Vanillesukker

Hindbær og vand kommes i en gryde, som bringes i kog. Lad det koge et par minutter, til bæerne er helt smadrede. Herefter hældes det gennem en sigte, gnid gerne i sigten med en ske for at få al hindbærsmagen med. Du skal gerne have 250 gram færdig pure. Det stilles i køleskab til afkøling.

Pure og yoghurt piskes sammen med sukker og vanillesukker. Kærnemælken piskes i og der smages til, måske den skal have en smule mere sukker.




INFO OM RETTEN:
INSPIRATION: Min opskrift
FRYSEEGNET: NEJ
TIPS & TRICKS: -
ANDET: Hvis du spiser koldskålen med det samme, kan du sagtens bruge friske hindbær som du blot moser med en gaffel (jeg er bare ikke vild med kernerne 😉 ) Brug 250 g. friske bær.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar