lørdag den 19. december 2020

19. december - brændte hasselnødder

Glædelig 19. december 🎅🎄⛄

Jeg elsker BRÆNDTE MANDLER og duften af dem, er indbegrebet af jul for mig 💗

Men da jeg skulle lavet årets portion, var jeg åbenbart løbet tør for mandler. I stedet fandt jeg en pose hasselnødder og så måtte de jo prøves. 

Og de smagte mindst ligeså godt som mandlerne, men alligevel en smule anderledes, da de også har en snert af nougat. Nougat bliver jo lavet at hasselnødder, så det er jo logisk 😉 

Brændte hasselnødder.
 
200 g. Hasselnødder
200 g. Flormelis
1 dl. Vand
 
Nødder, flormelis og vand kommes i en gryde og røres sammen. Det varmes op ved middel varme og jævnlig omrøring.
 
Når vandet er fordampet, begynder sukkeret at krystallisere og sætte sig omkring nødderne. Skru lidt ned for blusset og rør konstant, nødderne må endeligt ikke blive sorte og brændte, men skal være mørkt gyldne og blanke.
 
Når sukkeret er smeltet, og nødderne flot blanke, bredes de ud på et stykke bagepapir og skilles hurtigt ad ved hjælp af to gafler.
 
Opbevar dem i et tætsluttende glas eller dåse på et køligt, tørt sted.
 

 
 
INFO OM RETTEN:
INSPIRATION: Min opskrift
FRYSEEGNET: NEJ
SERVERES MED: -
TIPS & TRICKS: -
ANDET: -

Ingen kommentarer:

Send en kommentar