søndag den 28. november 2021

Glædelig 1. søndag i advent - Appelsinkage med hele appelsiner

Glædelig 1. søndag i advent 🎅🎄⛄

Jeg havde egentlig besluttet mig for at der ikke skulle være juletamtam herinde i år. Det er jo ikke meget jeg har fået skrevet til dig det sidste års tid. Men meget er der sket 😃 

Året startede for mig med en tennisalbue, så jeg kunne ikke bruge min mus på computeren. Herefter mistede jeg en masse billeder og opskrifter, som allerede lå klar og bare skulle blogges. Vi snakker ca. 50 stk. Nogle har jeg kunne genskabe og genfinde igen, men ikke alle. Og det slog mig virkelig ud.

Armen blev bedre, men så skete der lidt omrokeringer på job, som hovedet lige skulle få styr på. Det tager altid lidt på kræfterne hos mig. 

Og da det blev sommer var jeg så heldig, at der nærmest helt helt tilfældigt dukkede den skønneste hest op, i mit nabolag, som trængte til motion. Så Ruth, som hun hedder og de søde piger i stalden, har jeg allerede tilbragt mange timer med.

Jeg plejer altid lige efter sommerferien at begyndt at tænke i julekalender. Men iår har lysten bare ikke været der. Det tog mig lidt tid, indtil jeg kom frem til, at der er ok hellere at ville bruge tiden på andre ting.

Det havde jeg så for enigt mig med, indtil for to dage siden 😂 Jeg er kommet i julestemning, har pyntet rigtigt til jul for første gang i mange år (håber det får lov at blive på plads af dyrene) så lidt juleri herfra skal du da have.

Denne søndag bliver det en lækker saftig kage med appelsin. Jeg faldt for opskriften fordi der bruges hele appelsiner deri, det er ikke så tit man ser det. Jeg var i øvrigt ret bekymret for om den ville blive bitter når der både var skræl og de hvide hinder. Men nix, plus den er god også i flere dage hvis den holder så længe 😊

Har du brug for mere juleinspiration så kig under kategorien JUL



Appelsinkage med hele appelsiner
Ca. 10 per.
200 g. Smør - blødt
200 g. Sukker
1 tsk. Vanillesukker
4 stk. Æg (M/L)
200 g. Hvedemel
1½ tsk. Bagepulver
2 stk. Appelsiner – øko eller ubehandlede (mine vejede ca. 350 g. ialt)
75 g. Mørk chokolade
75 g. Mandler
 
Mandler og chokolade hakkes groft.
 
Appelsinerne vaskes grundigt og kommes i en foodprocessor med skrællen på. De blendes til en pure.
 
Smør, sukker og vanillesukker piskes sammen. Æggene tilsættes et af gange og der røres godt mellem hvert.
 
Mel og bagepulver sigtes i dejen og den røres sammen. Tilslut vendes appelsinmos, mandler og chokolade i. Dejen røres ensartet.
 
Dejen kommes i en smurt springform (ca. 24 cm i diameter)
 
Bages ved 175o i ca. 45 minutter
 
Når den er kold, kan den pyntes med glasur, drysses med lidt flormelis eller som min er, med tørrede kornblomster.
 


 
INFO OM RETTEN:
INSPIRATION: Fb-gruppe: Margits mad & kage hjørne
FRYSEEGNET:
SERVERES MED: -
TIPS & TRICKS: Hvis der er mange kerner i din appelsin, fjernes de inden blendning.
ANDET: Ønsker du en glasur til kagen kan du røre 75 g. flormelis med 1 – 2 tsk. Appelsinsaft.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar