søndag den 19. december 2021

Glædelig 4. søndag i advent - solbærtærte

 
Glædelig 4. søndag i advent 🎅🎄

Så er det meget snart jul. Jeg håber du er klar og ikke har for meget julestress. Jeg har lige en enkelt arbejdsdag tilbage inden jeg går på juleferie. Manden har 3 dage. Så står den på hygge, gode gåture med hundene og mon ikke jeg også skal på hesteryg nogle dage.

Jeg være i arkivet for at finde en skøn adventskage til dig. Den er simpelthen så lækker med den sprøde bund og syrlige creme, men nu elsker jeg virkelig osse solbær. Jeg er sikker på kagen bliver ligesågod med en anden form for sylt, hvis du ikke er til solbær

Har du brug for mere juleinspiration så kig under kategorien JUL

Solbærtærte.
Ca. 8 per.
BUND:
150 g. Havregryn
75 g. Farin
100 g. Smør
 
CREME:
2 ½ dl. Piskefløde – til piskning
100 g. Cremefraiche 38%
200 g. Solbærsylt
1 spsk. Piskefløde
2 tsk. Vanillesukker
 
YDERLIGERE:
75 g. Mørk chokolade
1 spsk. Piskefløde
1 spsk. Glukosesirup
 
PYNT:
1 rulle Marabou mælkechokolade
125 g. Hindbær
Evt. lidt spiseligt sølvstøv
Mynteblade
 
Start med bunden:
Smørret smeltes og afkølet let. Havregryn og farin blandes, inden smørret tilsættes og dejen røres sammen. Den fordeles i en springform (ca. 24 cm. i diameter) der er foret med bagepapir i bunden og kanterne smurte.

Bages ved 200o i ca. 12 minutter, til den er gylden.
 
Herefter afkøles bunden. Og når den er helt kold, tages den ud af formen og lægges på et fad. Evt. med et par chokoladedutter mellem fad og bund, så den ikke rutscher rundt.
 
Chokoladen smeltes, sammen med fløde og glukosesirup. Det røres ensartet og fordeles ovenpå bunden. Kagen stilles på køl til chokoladen er størknet.
 
Cremen:
Solbærsylten vendes sammen med den ene spiseskefuld fløde.
 
Piskefløden piskes og vendes i solbærsylten, sammen med cremefraichen. Det skal kun lige blandes.
 
Det kommes i en sprøjtepose med en glat tyl og sprøjtes ud i små dutter, fordelt over hele kagen til der ikke er mere creme.
 
Kagen pyntes med chokolade, mynteblade og hindbær, der er pyntet med lidt spiseligt sølvstøv.
 



 
INFO OM RETTEN:
INSPIRATION: Min opskrift
FRYSEEGNET: NEJ
SERVERES MED: -
TIPS & TRICKS: -
ANDET: Jeg har selv lavet min solbærsylt, jeg kan ikke fordrage de hele bær deri, så den er blendet og sigtet. Men konsistensen skal være TYK, for at cremen ikke bliver for tynd at sprøjte ud. Hvis du bruger en færdigkøbt og vurdere at den er tynd, kan du putte et blad husblas i

Ingen kommentarer:

Send en kommentar