torsdag den 5. december 2013

5. december - låge nummer 5 - rødkålssalat

Glædelig 5. december.....



Jeg synes også, at der skulle være lidt sundt i julekalenderen, så det bliver en af mine udgaver af rødkålssalat. Man kan jo variere det i uendeligheder, men jeg synes at appelsin og valnødder, passer fremragende til rødkålens sprødhed.
  
Rødkålssalat.
6 per.
500 g. Rødkål
4 stk. Appelsiner
1 stk. Granatæble
125 g. Valnødder

DRESSING:
Saft fra granatæblekernerne
2 spsk. Solbærsaft, koncentreret
1 spsk. Akacie honning
2 spsk. Æblecider eddike
1 tsk. Dijon sennep
Salt
Peber

Rødkålen snittes meget fint - jeg kørte min gennem mit rivejern.


Kernerne tages ud af granatæblet, gør det gerne over en skål, så saften ikke går til spilde. Bund og top skæres af appelsinerne, de stilles på den nu flade bund og skrællen skæres af siderne fra top mod bund, så de hvide hinder osse fjernes. Vend dem evt. og se om du har fået alt det hvide med i første omgang, ellers fjerner du det bagefter. Herefter lægger du appelsinen i din venstre hånd og kniven i højre og så skære du ned langs de hvide hinder på begge sider af appelsinbåden og sådan fortsætter du hele vejen rundt og vupti du har nu lavet appelsin-filetter. Hold appelsinen hen over samme skål som du brugte til granatkernerne, for så kan du lade filetterne falde herned i og samtidig samle saften osse. Inden du kasserer resten af appelsinen, presser du det sidste saft ud i skålen osse. Valnødderne hakkes groft og salaten blandes sammen.

Alle ingredienserne til dressingen røres sammen, den smages til og hældes over salaten.

Salaten anrettes på et fad, pyntes med valnødder og er nu klar til servering.




INFO OM RETTEN:
INSPIRATION: Min egen opskrift
FRYSEEGNET: NEJ
SERVERES MED:
TIPS & TRICKS: -
ANDET: -

Ingen kommentarer:

Send en kommentar