lørdag den 25. januar 2014

5:2 Kuren - fastedag nr. 7.

Vi havde fastedag nummer 7 i torsdags. Og jeg må indrømme at jeg var en smule nervøs for, om den ville ende som den i mandags (nummer 6), hvor jeg var sulten og hysterisk næsten hele dagen. Jeg bliver SÅ ked af det, når jeg er i det humør og jeg "kommer" til at lade det gå ud over mine nærmeste.

Det var i forvejen en svær dag, for jeg skulle til sidste session i den angst terapigruppe, hvor jeg har gået siden august måned. Det var meget overvældende og jeg var meget berørt at afskeden. For det er 7 fantastiske mennesker jeg har mødt og været sammen med ca. en gang om ugen, i de sidste 4 måneder. Vi kendte ikke hinanden i forvejen, men har åbnet os for hinanden og fortalt om vores angst. Det har været grænseoverskridende. Men samtidig har det osse været rart at se, at der er andre end mig der har det svært og slås med nogle af de samme ting, som jeg osse gør.

Inden vi sagde farvel, skulle vi berette om hvordan det var gået siden sidst, som var før jul. Så meget naturligt fortalte jeg om Whiskey. Om hvordan det hele var foregået, mine tanker omkring aflivningen, om livet og hverdagen bagefter. Og ikke mindst om jeg virkelig kæmper med mit trøste/overspisningsproblem, ved at været gået ind i denne 5:2 Kur. Og de 2 terapeuter, som har fulgt os, roste mig meget for den indsats jeg gør.

Selvom jeg var ked af det i torsdag, gennemførte jeg fastedagen og det var faktisk uden de store sultproblemer, så jeg har lært, at hvis jeg vågner og er sulten op til en fastedag, skal jeg nok lige overveje at spise bare en lille smule, for ikke at gå op i limningen igen en anden god gang.


Havregrød med æble & kanel:
 
MÅLTID 1:
HAVREGRØD MED ÆBLE & KANEL
45 g. Havregryn, finvalset        165 Kcal
100 g. Æble                            52 Kcal
TOTAL:                                 217 Kcal                               
"GRATIS": Salt, kanel, 2 dl. Vand, evt. Sukrin

Havregrynene og 2 dl. vand bringes i kog under omrøring. Det koges igennem i 3 - 4 minutter, smages til med et nip salt.
Det serveres med æbletern, kanel og evt. lidt Sukrin.

Jeg havde kun finvalset havregryn. 45 gram af disse svarer til 1 dl.


Karry suppe med kylling:

10 g. Rapsolie                       
15 g. Karry                           
300 g. Kyllingefilet                  
550 g. Champignon                
200 g. Peberfrugt, grøn          
250 g. Peberfrugt, rød            
2 tern Hønsebouillon    
1½ l. Vand                            
1 dl. Champignon, vand fra     
Salt                                     
Chili              
HUSK: Inden tilberedningen, skal alle ingredienser nøje afvejes for at kunne udregne Kcal-indholdet i den færdige suppe, hvis den skal bruges i 5:2 Kuren.

Champignonerne renses for jord og skæres i tynde skiver. Peberfrugterne skylles, stokken, frøstolene fjernes og de skæres i tern.
Kyllingen skæres i små stykker.

Champignonerne svitses i en meget varm gryde, uden fedtstof. Når de frigiver deres væske, hældes dette fra og gemmes til senere. Når de er svitset, tages de op af gryden igen.
Olien varmes op og karryen brændes af heri. Kyllingen tilsættes og svitses til den er gylden. Champignon og peberfrugt tilsættes, sammen med vand, champignonvæsken og bouillonterningerne. Suppen småsimre i 10 - 15 minutter, til kyllingen er mør. Den smages til med salt og chili.


Udregning af kalorieindholdet:
Jeg har her fundet Kcal-indholdet i de forskellige ingredienser. Jeg har brugt KALORIETABEL.DK . Og findes tingene ikke der, bruger jeg DTU's FØDEVAREDATABANK.

Rapsolie                                 884 Kcal pr. 100 gram
Karry                                     339 Kcal pr. 100 gram
Kylling uden skind                   132 Kcal pr. 100 gram
Champignon                           22 Kcal pr. 100 gram
Peberfrugt, grøn                     21 Kcal pr. 100 gram

Peberfrugt, rød                       30 Kcal pr. 100 gram

Hønsebouillon, tern                 260 Kcal pr. 100 gram


Jeg startede med at ordne kylling og grønsager. Herefter vejede jeg dem af. I min portion var der:
10 g. Rapsolie                        88
15 g. Karry                            51
296 g. Kylling filet                  391
534 g. Champignon                117
203 g. Peberfrugt, grøn          43
251 g. Peberfrugt, rød            75
20 g. Hønsebouillon (2 tern)   52
1½ l. Vand                            0
1 dl. Champignon, vand fra     -
Salt                                       0
Chili                                      0
Kcal total                               817


Da jeg havde lavet suppen, vejede jeg den færdige portion. Den vejende 2477 gram. Og nu kunne jeg regne Kcal-indholdet ud pr. 100 gram.

Jeg brugte igen Klidmosters FORMEL:
X : Y = Z
Z x 100 = Q

X = Summen af alle ingredienser i kcal
Y = Vægten af den færdige ret
Z = Kcal-indhold i 1 g af retten
Q = Kcal-indhold i 100 g af retten

Eller skrevet på en anden måde:
Kcal total : Vægten af den færdige ret = Kcal-indhold af 1 g.
Kcal-indhold af 1 gram i den færdige ret x 100 = Kcal-indhold i 100 g.

817 : 2477 =0.33
0.33 x 100 = 33 Kcal pr 100 g.
Udregning af Kcal-indhold i en portion:
(Portionsstørrelse i g. x Kcal-indholdet i 1 g. = Kcal-indhold i portionen)

Jeg valgte at min portion skulle være på 400 g.,
400 x 0.33 = 132 Kcal

Resten af suppen kan suppen sagtens fryses, og så har man nem mad til en anden fastedag.


MÅLTID 2:
KARRYSAUPPE MED KYLLING:
400 g. Suppe                         132 Kcal
100 g. Skyr                            61 Kcal

DESSERT:

125 g. Æble                           65 Kcal

TOTAL:                                 258 Kcal                       
"GRATIS": Vand, salt, chili

Ved servering blev suppen toppet med skyr. Til dessert spiste jeg æbler i både.



DAG TOTAL: 217 + 258  =      475  Kcal



 


INFO OM RETTEN:

INSPIRATION: Mine egne opskrifter
FRYSEEGNET: JA, Karrysuppen
SERVERES MED:
TIPS & TRICKS:
ANDET: -

Ingen kommentarer:

Send en kommentar