torsdag den 24. december 2015

Julekalenderens låge nummer 24 - Toffee med mandler.

Glædelig 24 december 


Så nåede vi juleaften og julekalenderen sidste opskrift. Jeg forstår simpelthen ikke hvor tiden er blevet af. Jeg synes lige vi har startet december måned og kan slet ikke forstå at det faktisk er jul nu...ligesom idag :-P 

Nå, men som Christina der har THE BIG MEOWSKI skriver, så kommer julen om vi er klar eller ej. Men klar det er vi, julehumøret har bare ikke indfundet sig, men mon ikke det sker senere på dagen, så vi mødes med dejlige mennesker <3

Jeg håber du har nydt at åbne lågerne her i min lille nedtælling til juleaften. Og selvfølgelig at du har fået lidt inspiration også. Mon ikke at jeg gentager successen næste år - jeg er ihvertfald allerede begyndt at indsamle inspiration :-D



Rigtig glædelig jul til dig og dine fra os i Casa Fangel
- jeg håber du får en fantastisk dag med alt hvad dertil hører.

Manden tog frivilligt foto-tjansen <3
Hvis du undre dig over Watson sjove udtryk, så vil jeg bare lige oplyse dig om hvor svært det er at få en Kampvogn til at sidde stille :-D
Han ville meget hellere have fat i den nissehue, som jeg havde bag mig :-)


Og så til årets sidste låge :-) Søde Kat, som var i løntilskud-job i kantinen samtidig med jeg var i arbejdsprøvning, sendte mig i efteråret et vildt lækkert billede af nogle toffee hun havde kreeret. Og jeg måtte gerne få opskriften, hvis jeg var interesseret i den til julekalenderen. 

Om jeg var ??? Det blev allerede bestemt der at den skulle på jule aften. Og så for nogle dage siden gik jeg i køkkenet for at prøve selv at lave dem. Fjerde gang er lykkens gang.......eller nowet :-D

Første dag startede jeg med at smide første portionud, anden portion blev nogenlunde, jeg var lettere hidsig. Jeg lod der gå et par dage, så prøvede jeg igen, men samme resultat som mit først forsøg. 

Havde du lyttet ved døren kunne du sikkert høre en masse grimme ord. Jeg ville simpelthen ikke finde mig i at det ikke ville lykkes. Så jeg splittede opskriften ad og forsøgte mig med min udgave...og taaaaddaaaaa. Herunder ser du resultatet og får min udgave af Kat's toffee med mandler :-)



Toffee med mandler.

50 g. Mandler
100 g. Smør
80 g. Sukker
20 g. Glukosesirup
1 tsk. Vanillesukker
40 g. Mørk chokolade, 70 %
Evt. spiseligt guld til pynt

Mandlerne ristes gyldne i en gryde uden fedtstof. Bagefter kommes de i et lille fad beklædt med bagepapir.

Smørret deles i 5 – 6 mindre klumper. Chokoladen hakkes fint.

Sukker og glukosesirup smeltes i en gryde ved svag varme, undgå at røre for meget deri indtil det er smeltet. Herefter koges sukkeret let gyldent og så tilsættes smørret, en klump af gangen, det smeltes og røres ud i sukkeret. Det er meget vigtigt at det gøres i små klumper da karamellen ellers kan risikere at skille.

Lad karamellen koge under omrøring til den har en fin gylden farve. Herefter hældes den over mandlerne og fordeles med en dejskraber i et ikke-alt for tykt lagt, da det ellers er svær at brække i stykker.

Chokoladen fordeles over karamellen, lad det smelte et øjeblik og så kan du fordele det ud over karamellen i et jævnt lagt. Pynt evt. med flager af spiseligt guld.

Fadet sættes på køl et par timer og så kan toffeen deles i mindre stykker og serveres eller bruges til en find spiselig gave.




INFO OM RETTEN:
INSPIRATION: Søde Kat <3
FRYSEEGNET: NEJ
SERVERES MED: -
TIPS & TRICKS: -
ANDET: -

4 kommentarer:

  1. Ja, vi nåede i mål, selvom julen kom så pludseligt i år, som I vist også har mærket. Vi havde en dejlig dag, som nu lige tages ind, inden vi går i seng. Jeg håber, at I har haft en dejlig juleaften også. Tak for endnu en lækker og spændende julekalender. Den har været hyggelig at følge i december :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak søde <3

      Ja det har været en mærkelig jul dette år, men vi havde en dejlig aften.
      Det lyder det til I havde osse <3

      kram

      Slet
  2. Sikke en dejlig blog du har og virkelig god idé med din madkalender :-)
    Håber du og dine kære og dyrene havde en skøn jul i går, det havde alle vi :-)
    Ønsker dig nogle gode juledage :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak for de søde ord Maria <3

      Vi havde en dejlig aften omgivet at min dejlige svigerfamilie.

      Håber du får nogle dejlige juledage også

      Kram <3

      Slet