mandag den 11. januar 2016

Dahl

Røde linser, en ingrediens jeg ikke har de store erfaringer med. Jeg husker dem vagt fra min skoletid, hvor jeg var med til at lave en temmelig mislykkes linsesuppe....yaiks

Nå, men engang i min tid i Kantinen, skulle der en dag laves dahl til salatbaren - det smager nemlig også fantastisk koldt. 
Jeg blev den der skulle lave den, så efter anvisninger fra fra stedets søde piger, fik jeg kreeret den lækreste vegetariske ret - Jeg var solgt og det blev en af de opskrifter der røg med hjem til den-voksende-to-try-liste :-P 
Linserne blev hurtigt indkøbt, så var det bare en anledning til at lave den, der skulle dukke op.

Da Manden og jeg så talte om at vi skulle igang med 5:2 igen, var jeg ikke længe om at finde linserne frem fra hylden og dette blev så en del af vores måltider den første uge.

Men Manden er så begejstret at det må meget gerne serveres på ikke-faste dage :-P På disse dage vil jeg helt sikkert flotte mig med at servere cremefraiche istedet for skyr og så et lækkert brød til også.


Dahl.
2 - 3 per.
200 g. Røde linser
3 fed Hvidløg
10 g. Ingefær, frisk
1 ds. Fl. Tomat
1 spsk. Olie
1 tern Grønsagsbouillon
8 dl. Vand
Spidskommen
Chiliflager
Salt

HUSK: Hvis du bruger opskriften til 5:2, skal alle ingredienserne enkeltvis afvejes INDEN tilberedning, samt den færdige mængde EFTER tilberedning. Dette gøres for at kunne udregne kalorieindholdet i den samlede ret. 

Hvidløg pilles og ingefæren skrælles. Begge hakkes fint og sauteres i den varme olie. Linser, flået tomat, vand og bouillon hældes ved og retten bringes i kog. Den skal nu småsimre under låg i ca. 30 – 45 minutter, til linserne er bløde. Tilsæt evt. lidt mere vand hvis den bliver for fast i konsistensen. Den skal være som en tyk suppe.

Tilslut smages den til med spidskommen, chili og salt.


Server dahlen med en kølende klat cremefraiche og NAANBRØD til.

_____________________________________________________________
Kcal udregning af dahl.

Røde linser 352 Kcal pr. 100 gram
Hvidløg 160 Kcal pr. 100 gram
Ingefær, frisk 84 Kcal pr. 100 gram
Fl. Tomat 22 Kcal pr. 100 gram
Olie 884 Kcal pr. 100 gram
Grønsagsbouillon 251 Kcal pr. 100 gram
"Gratis": krydderierne


404 g. Røde linser = 1422
23 g. Hvidløg = 37
10 g. Ingefær, frisk = 8
390 g. Fl. Tomat = 86
10 g. Olie = 88
20 g. Grønsagsbouillon = 50
1,6 l. Vand 0
Spidskommen 0
Salt 0
Chiliflager 0

Kcal total: 1691                                    

Mængde total: 2514                                                            


(Kcal total : Mængde total x 100 =  pr 100 g)
1691: 2514 x 100 = 67 Kcal pr. 100 g.




INFO OM RETTEN:
INSPIRATION: Cafè WG
FRYSEEGNET: JA
SERVERES MED: Raita, cremefraiche eller skyr og NAANBRØD
TIPS & TRICKS: -
ANDET: -

Ingen kommentarer:

Send en kommentar