søndag den 24. august 2014

Guide til tilberedning af majs

Jeg ELSKER majskolber. Faktisk så meget, at jeg henover hele sommeren minimum en gang ugentlig, på Mandens aftentur-uge, har spist en flok af dem og kun dem, sammen med iskoldt smør selvfølgelige :-D

Disse er spist sammen med HVIDLØGSSMØR

Du kan tilberede dine kolber på flere måder:

Jeg koger altid mine, det synes jeg er nemmest, hurtigst og giver det bedste resultat.
Bladene fjernes på kolberne, sammen med de små fimrehår. 
De koges i saltet vand og kan enten koges hele eller deles i mindre stykker. De kommes ned i det kogende vand og skal koge i ca. 7 – 10 minutter. Herefter hældes vand fra og de er klar til servering. 


På grillen kan de selvfølgelig osse laves:

Her starter du med at lige løsne bladene en smule, så du kan fjerne fimrehårene. Bladene lægges fint på plads igen og kolberne lægges i koldt vand i ca. 30 minutter. Herefter kommes de på grillen, med bladene på. De grilles i ca. 20 minutter. Husk at vende dem under vejs.


I ovnen er osse en mulighed:

Her starter du som ved de grillede, med at fjerne fimrehårene og forsigtigt lægge bladene tilbage. Kolberne kommes i et fad og bages ved 200o i ca. 20 minutter.


BÅL har jeg osse prøvet:

Der gøres som ved grill og til i ovnen – fimrehårene fjernes og blades vippes forsigtigt tilbage. Har du mulighed for det, er det en god ide, at komme dem i koldt vand 30 minutter. Men det kan godt lade sig gøre uden osse – her skal du bare holde ekstra øje med at der ikke går ild i bladene.
Men kolberne, med bladene, på lægges på stenene rundt om bålstedet og vendes jævnligt. Alt efter hvor varme stenene er og strålevarmen fra bålet, skal de have et sted mellem 45 - 90 minutter.

Billeder af vores BÅL AFTEN som vi havde for et års tid siden. Det var virkelig hyggeligt.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar