torsdag den 14. april 2016

Spaghetti i broccolisauce

Jeg suger ny inspiration til mig over alt. For tiden elsker jeg at slappe af til madprogrammer i fjernsynet. Ved et tilfælde opdagede jeg Masterchef Australien, som jeg hurtigt blev fanget af. Wow, nogle dygtige og kreative amatørkokke der deltog.

Dagens opskrift er inspiration derfra. Google var (igen) min ven og jeg fandt ud af at Tv-produktionen offentliggør de fleste af opskrifterne fra programmet. Du kan se original-opskriften HER, samt finde meget mere inspiration og se gamle afsnit.

Udover at jeg synes det lød som en spændende og vild lækker måde at bruge broccoli på, skulle idéen også lige sælges til Manden. Nogle gange synes han at jeg er gakgak og lettere sindsyg med de ting jeg foreslår vi skal prøve :-P
Men heldigvis er tilbagemeldingerne de fleste gange fra ham dog positivt. Denne pastaret er ingen undtagelse. Vi var begge faktisk temmelig begejstret og det er bestemt ikke sidste gang den er lavet. 

Næste gang vil jeg faktisk servere pastaretten uden bacon, for den var slet ikke nødvendig. Retten i sig selv er rigeligt - der er massere af umami og fylde i saucen.



Spaghetti i broccolisauce.
3 – 4 per.
4 fed Hvidløg
3 stk. små Løg
2 spsk. Olie
750 g. Broccoli
½ l. Hønsefond
100 g. Parmesan
2 spsk. Citron saft
3 g. Citron skal
2 dl. Piskefløde    
Ca. 3 dl. Kogevand fra spaghettien
15 g. Basilikum, friske blade
Salt
Peber

DESUDEN:
400 g. Spaghetti
300 g. Bacon
Parmesan – til pynt

Start med saucen:
Løg og hvidløg pilles og hakkes groft. Broccolien deles i mindre stykker, brug også stokken.

Olien varmes op i en gryde, hvor løg og hvidløg svitses i. Det skal ikke tage farve, blot, ristes til de er gennemsigtige. Broccolien kommes i gryden, sammen med hønsefonden. De bringes i kog og småsimre til broccolien er mør, ca. 10 – 15 minutter.

Imens:
Koges spaghettien i saltet vand, efter anvisningen på emballagen.

Og baconen skæres i tern på ca. 1 x 1 cm. og steges gyldne på en varm pande uden fedtstof.

Tilbage til saucen:
Når broccolien er mør tages gryden af varmen. Fløde, parmesan, citron saft og –skal tilsættes. Saucen omrøres og blendes til den har en jævn konsistens. Tilsæt kogevand fra spaghettien til saucen har en passende tykkelse – jeg brugte 3 dl.
Basilikumbladene vendes i sammen med spaghettien og retten smages til med salt, peber og evt. mere citronsaft.

Servering:
Pastaretten servers med bacon og er drys parmesan på toppen.




INFO OM RETTEN:
INSPIRATION: Masterchef Australien
FRYSEEGNET: Saucen er
SERVERES MED: -
TIPS & TRICKS: -
ANDET: -

Ingen kommentarer:

Send en kommentar