tirsdag den 24. december 2019

Julekalenderens låge nummer 24 - Guldkarameller

Glædelig 24. december 🎅🎄⛄

Jeg håber, du har nydt at åbne lågerne her i min lille nedtælling til juleaften. Og selvfølgelig at du har fået lidt indpiration samtidig. Igen i år har jeg hygget mig og mon ikke at jeg gentager successen næste år. Eller jo det gør jeg for allerede nu er nogle af tingene planlagt 😋


Rigtig glædelig jul til dig og dine
Jeg håber du får en fantastisk dag med alt hvad dertil hører.

Og så til julekalenderes sidste opskrift. Som jeg bare synes, skulle være en let og enkelt lille konfekt ting. Ja, jeg blev skam klogere og det var lige ved at du slet ingenting fik i dagens låge, for de her har bare ikke været nemme for mig at lave 😆 

Jeg ville være i godt tid som altid, så i november lavede jeg første portion karamel. Den endte med at blive en smule branket, men smagte faktisk ret godt alligevel. Problembet var bare, at de var blevet så hårde, at de nærmest sprang og gik i stykker som porcelæn 😂😂 De blev pakket ind og taget med og ædt på jobbet.

Anden portion skulle jeg lave den 20. december. Jeg var gået på ferie dagen før og havde lige 100 ting, jeg skulle have lavet i køkkenet og så brændte de ret meget på OG kunne ikke reddes 😠

Så på med en ny gryde og jeg vågede over karamellen, som var det en nyfødt hundehvalp 😂 Jeg kogte den til 120o, som jeg havde tænkt og læst mig frem til, ville give bløde karameller. 

Så blev jeg syg og magtede ikke lige at gøre karamellerne færdige, derfor kom de til at stå 3 dage, inden jeg igen var klar til at færdiggøre dem. Men så var karamellen hærdet så meget op, at de ikke var så nemme at skæres, så igang med brødkniven. Jeg fik dem skåret (savet) ud og fjernet karamel"fnuller". 

Så var det igang med temperering af chokoladen - jeg øver mig stadig og det bliver bedre for hver gang. Men igår ved jeg ikke lige hvad der skete, for chokoladen havde arbejdstemperatur på 32 grader, men den var så tyk, at de var ikke til at overtrække. 

De så mildest rædselsfulde ud og jeg var i syv sind om de skulle blogges. Jeg pyntede dem med guldstøv, som så var bronze da jeg fik fat i bøtten 😖 og synes egentlig de er blevet fine. Der er plads til forbedring, men knækket der og de smager ligesom guldkarameller skal 😊 Tør du give dig i kast med dem 😊

Guldkarameller.
Ca. 60 stk.
½ l. Piskefløde
250 g. Sukker
125 g. Glukosesirup
¼ tsk. Salt

400 g. Mørk chokolade 55 %
Guldstøv

Alle ingredienserne kommes i en 3 liters gryde. Måske du synes, det virker til at være en lille portion til den størrelse gryde, men under kogning bobler karamellen op og fylder hele gryden 😏

Ingredienserne røres sammen og bringes i kog, under jævnlig omrøring. Jo længere i processen du kommer, jo mere skal du røre i massen. Og hele processen tager omkring 40 minutter, så hav lidt tålmodighed.

Karamellen er færdigkogt når den er gylden, tyk og slipper grydens bund. Min havde en temperatur på 120o. Koger du den til højere temperatur vil karamellen blive hårdere.

Når karamelmassen er færdig, hældes den i et fad, (af porcelæn eller metal) på ca. 15 x 20 cm., der er foret med olieret bagepapir på både bund og sider. Det er en god ide at have gjort det klar i begyndelsen, hvor du ikke skal røre i gryden hele tiden.

Karamellen køles af i 3 – 5 timer, hvorefter du skærer dem i stykker på ca. 1 x 1½ cm. Hvis der er kommet karamel-fnuller på dem, skal det lige fjernes så det ikke sætter sig i chokoladen.

Chokoladen smeltes (og tempreres) Hver karamel dyppes og dækkes af chokoladen. De stilles på et stykke bagepapir til de er størknet. Herefter pensles de med guldstøv og opbevares i kagedåser – ikke i køleskab men et køling sted.




INFO OM RETTEN:
INSPIRATION: Min opskrift
FRYSEEGNET: NEJ
SERVERES MED: -
TIPS & TRICKS: -
ANDET: Hvis nu du glemmer (ligesom jeg) at få dem skåret ud efter de 3 til 5 timer, så bliver karamellen ”hærdet” og de er en smule sværere at få pænt skåret, så bruger du en savkniv og ja saver dem ud, måske nogle af dem vil knække ukurantes steder – pyt de smager godt alligevel.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar