lørdag den 14. september 2013

Grønkålssuppe med kødboller & rodfrugter.

Jeg elsker, når efteråret sniger sig ind på os. Jeg holder også af sommeren, men efteråret er helt specielt synes jeg. Jeg elsker rodfrugter, simreretter og supper.

For mig er efterår er stearinlys, dynetid i sofaen, og hygge med små varme hundekroppe, en god film eller bog.
Men betyder også at vi går julen imøde. En tid jeg ALTID glæder mig til, og i år ekstra meget. For her med bloggen, vil jeg komme til at lave en masse sjove ting.  

Hvad betyder efteråret for dig???


Retten gør ikke meget godt for sig selv på billedet, men prøv den. Smagen er fantastisk



Grønkålssuppe med kødboller & rodfrugter.
4 per
500 g. Svinekød, hakket
1 stk. Chili, grøn, finhakket
400 g. Grønkål, hakket
2 stk. Gulerødder, i små tynde stave
200 g. Persillerod, i små tynde stave
2 stk. Løg, groft hakket
2 l. Grøntsags bouillon
3 spsk. Olivenolie
Salt
Peber

Kødet røres med chili, salt og peber. Stilles herefter i køleskabet, hvor den gerne må hvile, i ca. 30 minutter.

Løgene sauteres i lidt olie. Grønkålen og bouillonen tilsættes og suppen småsimre i en 10 minutterstid. Blend evt. suppen, hvis det er nødvendigt.
Kødet formes til små boller med en teske, og lægges i suppen. Lad kødbollerne simre i suppen for svag varme, til de er færdige, 5 minutter. De sidste par minutter af kogetiden, tilsættes gulerod- og persillerodsstavene. Smages til med salt og peber og server.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar