fredag den 22. november 2013

Agurkesalat

Det er faktisk ikke så svært eller tidskrævende, at lave sin egen agurkesalat. Den kan sagtens spises med det samme, men bliver kun bedre af at stå et par timer, gerne natten over.
Det kan krydres med lige hvad hjertet begærer, f.eks. traditionelt med sennepsfrø og peber, eller asiatisk-style med citrongræs og chili. Jeg laver dem oftest blot med peberkorn og dildskærme i.


Agurkesalat.
1 stort glas
2 stk. Agurker

LAGE:
1 ½ dl. Lager eddike
1 ½ dl. Sukker
¼ tsk. Salt
3 peberkorn
Dildskærme

Evt. Atamon til at skylle glasset i og for at forlænge holdbarheden.

Agurkerne skæres i tynde skiver. Jeg bruger mit rivejern, som jeg ”lånte” hjemme hos mine forældre, da jeg flyttede hjemmefra :-)
På dette bliver skiverne millimeter-tynde og det synes jeg er lækrest, men skær dem, som du bedst kan lide. Herefter knuges de for vand og kommes i desinficerende glas.

Til syltelagen kommes ingredienserne i en gryde og koges op, til sukkeret er opløst. Herefter afkøles og hældes den over agurkerne. Salaten stilles på køl i nogle timer, gerne natten over, inden servering.


TIPS:




INFO OM RETTEN:
INSPIRATION: Min egen opskrift
FRYSEEGNET: NEJ
SERVERES MED: -
TIPS & TRICKS: -
ANDET: -

Ingen kommentarer:

Send en kommentar