tirsdag den 12. november 2013

Hvidkålssuppe med kålpølser.

Idag har det været sofahygge i stor stil. Jeg har trængt til at slappe af, for Manden har smittet mig med influenza. Men også fordi vi var ude at shoppe igår og al den gåning har gjort, at jeg er en del øm i og omkring arrene idag. Lidt øv, MEN vi fik faktisk købt de fleste julegaver, mangler storset kun dem til hinanden.
Hvor er det skønt at være i god tid :O)

Jeg har drukket lækker julete af mine nye Poul Pava kopper,
som jeg fik af Mobber, da jeg var indlagt.

Den gule dims, der ligger foran appelsinerne på billedet, er en af de mindste køkken-gadgets jeg har, men den er fantastisk og uundværlig, til når man skal pille appelsiner. Jeg ved ikke hvad den hedder, men den er gammel, for den er fra mit barndomshjem. Så jeg er faktisk ikke klar over om de stadig kan fås, jeg mener at denne er fra Tupperware.
Den bruges til at lave "baner" ned i skallen, så man nemmere kan fjerne den.


Manden stod for lækker dampende varm mad igår efter vores shoppetur.


Hvidkålssuppe med kålpølser.
4 per.
3 stk. Porrer, i skiver
2 fed Hvidløg, presset
Olie
800 g. Hvidkål, i strimler
1 l. Grønsagsbouillon
1 dl. Piskefløde
2 - 3 spsk. Dijon sennep
Salt
Peber
4 stk. Kålpølser
Persille, hakket

Porrerne svitses i olien, hvidkål og hvidløg tilsættes. Grønsagerne svitses godt, dog uden at tage farve. Bouillon og fløde tilsættes og suppen skal nu småsimre under låg i ca. 30 minutter, til at grønsagerne er helt møre.
Herefter blendes den og smages til med salt, peber og sennep. Konsistensen kan evt. justeres med lidt ekstra bouillon eller fløde.

Pølserne koges efter anvisningen på pakken, skæres i mundrette stykker. Suppen toppes med pølserne og et drys persille.

TIPS: Som topping kan man også bruge et par håndfulde fintsnittet hvidkål vendt i hvidvinseddike, sukker og sennep.

Inspiration: http://viskalspise.dk


Ingen kommentarer:

Send en kommentar