søndag den 1. december 2013

1. december - låge nummer 1 - ølkage

Glædelig 1. december.....

NU behøver jeg ikke at have flere hemmeligheder for dig ;-) Jeg har nemlig planlagt en julekalender her på bloggen. Idéen fik jeg allerede i sensommeren, men havde jo lige et sygdomsforløb, der satte alt på stand by et stykke tid og jeg begyndte faktisk at frygte, at jeg ikke ville kunne nå det.
Men jeg har allerede fået planlagt alle dagene og fået lavet en hel del af det......


Idag indeholder kalenderen opskriften på en ølkage. Den er nem og hurtig at lave. En oplagt mulighed her til 1. søndag i advent.

Da jeg arbejdede i en kantine, havde vi en masse julebryg, hvor sidste holdbarhedsdato var meget nær. Dem brugte vi i kagen, istedet for hvidtøl. Og vi kunne ikke smage forskel.


Kagen serveres skåret i skiver. 
Den smager dejligt som den er, mener endnu bedre med smør på.

Ølkage.

500 g. Hvedemel
500 g. Farin
1 stk. Æg
1 stk. Hvidtøl
2 tsk. Brunkagekrydderi , færdigblandet
1 tsk. Natron

Hvedemel, farin, natron og krydderier blandes sammen, inden at æg og øl røres i. Når det er rørt sammen til en ensartede masse, kommes det i en smurt brødbageform.

Bages ved 175o C i ca. 1 time.




INFO OM RETTEN:
INSPIRATION: ?? Husker ikke hvorfra jeg har opskriften
FRYSEEGNET: JA – den bliver kun bedre af det
SERVERES MED:
TIPS & TRICKS:
ANDET: Brunkagekrydderi kan erstattes med ½ tsk. muskat, ½ spsk. st. ingefær, ½ spsk. nelliker og 1 spsk. kanel. Eller blot 2 - 3 tsk. kanel.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar