fredag den 17. januar 2014

5:2 Kuren - fastedag nr. 5.

Vi havde 5. fastedag i går. Og for første gang på alle fastedagen, havde jeg ingen kriser, følte mig ikke sulten og måtte endda levne nogle af mine blomkålsris.

Idag har vi haft Vvje/måledag. Manden har tabt 900 g. Og 1 cm. Jeg har ikke tabe nogle kilo, men mistet 3.5 cm. Så vi har stadig mod på at fortsætte :O)

Knækbrød med marmelade & hytteost:

MÅLTID 1:
30 g. Knækbrød                      98
50 g. Hytteost 1.5 %              36
25 g. ÆBLEMARMELADE           17
10 g. Peberfrugt, rød               3
250 g. Gulerod                       90
TOTAL:                                 244 Kcal  

Det ene knækbrød toppen med ÆBLEMARMELADE og den anden skive med hytteost og pyntes med peberfrugt.
De serveres med gulerodsstave.


Vi spiser WASAS SPORTS KNÆKBRØD. Det er fyldt med fibre, så det er godt mættende, samtidig med at det smager fantastisk.
Jeg har lavet en nærings beregning af min ÆBLEMARMELADE sådan her:
 
Udregning af kalorieindholdet:

Æbler                     52 Kcal pr. 100 gram
Sukker                   406 Kcal pr. 100 gram
Vanillestang            290 Kcal pr. 100 gram
Citronsaft               37 Kcal pr. 100 gram
Citronskal               51 Kcal pr. 100 gram
Grøn Melatin           340 Kcal pr. 100 gram (1 brev vejer 40 g)



Ingredienserne i marmeladen:

800 g. Æbler, skrællet                            416
2 dl. Vand                                              0
1 spsk. Sukker (30 g.)                            122
2 stg. Vanille (20 g.)                               58          
2 stk. Citroner, saft fra (100 g.)               37
2 stk. Citroner, skal fra (42 g.)                21
1 brev TØRSLEFF MELATIN GRØN            136

Vægt på marmeladen efter tilberedning: 1162 gram                                 
Kalorie indholdet i hele portionen            790 kcal


 790 : 1162 x 100 = 68 kcal pr 100 g.

Det er vigtigt, at du selv laver en beregning på din marmelade. Osse selvom du bruger min opskrift, for det kan være at du koger din ret mere eller mindre end min Og så vil den færdige mængde ændre sig og derfor osse kalorie indholdet pr. 100 g.
 
Jeg står gerne til rådighed, hvis der er nogle der har problemer med udregningen. Jeg SKAL bare bruge vægten på den færdige ret :O)
 
Jeg bruger Klidmosteren FORMEL til at regne disse opskrifter ud


Kotelet i fad:
Jeg vidste, at der var en grund til, at jeg købte disse lerfade med hjem fra Tyrkiet for efterhånden 6 år siden :O) Første gang de er brugt (rødme)


TOMATSAUCE:
175 g. Hk. tomat                    39
3 g. Maizenamel                     11
½ dl. Vand                             0
I alt for sauce                         50

KOTELET I FAD:
80 g Kotelet                           87
80 g. Peberfrugt, grøn            17
150 g. Champignon                33

BLOMKÅLSRIS:
250 g. Blomkål                       70                     

TOTAL:                                 257 Kcal                               
"GRATIS": salt, peber og oregano til koteletterne
salt, peber og karry til risene

Til koteletten i fad rengøres grønsagerne og skæres i mundrette stykker. De svitsede hver for sig på en varm pande uden fedtstof. På koteletten fjernes ALT synligt fedt og den brunes af på den varme pande, stadig uden fedtstof. Krydres med salt og peber.
Kødet kommet i et ovnfast fad og grønsagerne afvejes og kommes ovenpå.
Til saucen gives de hakkede tomater et opkog på panden. Maizenaen udrøres i vandet og saucen jævnes. Den koges igennem og smages til med salt og peber. Hvorefter den hældes over kød og grønsager.

Steges i ovn ved 200 o i ca. 20 minutter, alt efter tykkelse på koteletten.


Imens rengøres blomkålen. Det rives fint.

Karryen brændes af uden fedtstof og blomkålene svitses heri i et par minutter.


DAG TOTAL: 244 + 257   =     501 Kcal





INFO OM RETTEN:


INSPIRATION: Mine egne opskrifter
FRYSEEGNET: JA, fadkoteletterne er
SERVERES MED: ÆBLEMARMELADE
TIPS & TRICKS: -
ANDET: -

Ingen kommentarer:

Send en kommentar