søndag den 1. september 2013

Æblemarmelade med citron og vanille.

Mobber og jeg var jo ude og plukke æbler og pærer i den forgange uge og jeg lovede at bringe en masse eksperimenter med disse.

Normalt er jeg kun til jordbær marmelade, men synes at jeg måtte prøve at lave æble-marmelade. Var det ikke et hit, kunne det jo altid bruges i kage eller noget. Men det bliver ikke nødvendigt, for det smager virkelig skønt på en lun bolle med lidt smør under.
Jeg kunne også forstille mig at det ville være godt, som topping i lidt græsk yoghurt.

Jeg bringer en forslag på både med og uden sukker. Jeg bruger selv den uden sukker, for både at spare kalorier, men også fordi at jeg ikke tåler megen sukker efter min gastric bypass operation.



Æblemarmelade med citron og vanille.

800 g. Æbler, skrællet, i grove tern
2 dl. Vand
1 spsk. Sukker
2 stg. Vanille
2 stk. Citroner, skal og saft fra
Atamon til at skylle glas i
Vanillestangen flækkes på den lange led og kornene skrabes ud med en lille kniv. Vanillekornene gnides ind i sukkeret med en paletkniv, således at kornene skilles ad. Æbler, vanillesukker, vand og skal fra citronen kommes i en gryde og koges til æblerne er møre. Melatinen drysses i underomrøring og kogen igennem i 2 minutter og skal derefter evt. skummes. Marmelades smages til med citronsaft og kan evt. justeres med en ekstra smule vand, hvis den er for fast.
Kommes på Atamonskyllede glas og stilles på køl.

Marmelade med sukker:
Ønskes en marmelade med sukker, tilsættes der istedet for Grøn Melatinen ca. 500 g. sukker. Tilsæt evt. mindre til at starte med og smag til efter kogning. 
Hvis der er nødvendigt jævnes den med kartoffelmel rørt op i lidt vand. Grøden bringes på kogepunktet, tages af varmen og jævningen tilsættes hurtigt under omrøring. Herefter må marmeladen ikke opvarmes - ellers bliver den lang og tyggegummiagtig. Og kan heller ikke genopvarmes.
I stedet for kartoffelmel kan marmeladen også jævnes med TØRSLEFF MELATIN RØD, følg anvisningen på posen.


TIPS: Ud over at give smag, gør citronen også så, at marmeladen bebeholder den fine farve og ikke bliver brun.
.

2 kommentarer:

  1. Hvor ser det fantastisk lækkert ud Låvise. Tak for den nemme opskrift. Jeg har en million æbler i haven, så det er bare at gå i gang.
    Tak
    Mange hilsner
    Bagenørden Gitte :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Så er det bare at komme igang :O)

      Og jeg er glad for at du kan bruge den. Jeg holder meget at nemme opskrifter der er lige til at gå til selv, så derfor prøver jeg at holde mig til det enkle.

      Go Mandag
      Knus Låvise

      Slet