tirsdag den 21. januar 2014

5:2 Kuren - fastedag nr. 6.

Jeg beklager det ret så sene indlæg, men Charlie har trampet rundt OVENPÅ min computer idag og fået lavet en masse rod, så den har drillet det meste af dagen...MØGkøter :O)

Vi havde fastedag i går. Det har været den hidtil sværeste at komme igennem.
Søndag aften gik vi tidligt i seng, ligesom i meget tidligt. Jeg vågnede på et tidspunkt og var sulten, men stod ikke op for at spise, for vidste så bare at jeg ikke ville kunne sove igen. Men det resulterede så i, at jeg var monster-sulten, da jeg vågnede mandag morgen. Og vi havde ca. et tons planer, der skulle ordnes. Dertil så, var der et blæsevejr uden lige og vi bor i et meget utæt hus, så oven i min hysteriske sult anfald, frøs jeg osse.

Jeg var slet ikke gearet til at faste i går, var flere gange på vej i køleskabet. Selv mine hunde så jeg som små koteletter på ben.

Men en af tingene jeg gerne vil opnå med denne kur/livsstil, er at se, om jeg lære at styre mit madmisbrug. Så at jeg ikke gik i køleskabet, på trods af de vildeste cravings, er jo bare total optur idag. Og jeg er så stolt af mig selv at kunne overholde fasten.


Skyr med blåbær. Og gulerodsstave som side-dish:

MÅLTID 1:
200 g. Skyr                            122
125 g. Blåbær                         60
100 g. Gulerod                       36
TOTAL:                                 218 Kcal

Skyren blev toppen med de friske blåbær. Gulerødderne blev skåret i stave og serveres for sig selv.

Nu har jeg prøvet både at spise Græsk yoghurt, letmælks yoghurt og Skyr på en fastedag. Og jeg må indrømme, at Skyren er helt klart favoritten. Der er godtnok flere kalorier i end de to andre, men den mætheds fornemmelse den giver, er helt anderledes og det er jo på grund af det høje proteinindhold. Så det kan klart anbefales.



Fisk i folie med grønsagsspaghetti: 

MÅLTID 2:
FISK I FOLIE:
100 g. Fiskefilet                      87
1 spsk. SVANSØ CHILIPESTO   49 (20 g) 
150 g. Tomat                         39
30 g. Forårsløg                       10                               

GRØNSAGS-SPAGHETTI:
150 g. Squash                        24
50 g. Gulerod                         18
5 g. Hvidløg                           8
1 tsk. Raps olie                       44                         
TOTAL:                                 279 Kcal                          
"GRATIS"  Citron, tørret dild, salt og peber

Fisken rengøres for evt. indvolde og ben. Skylles under den kolde hane og duppes tør med køkkenrulle.
Et stykke folie smøres på midten, med 2 dråber af olien, der skal bruges til spaghettierne. Fiskefileterne læggen på olien. Pestoen smøres ovenpå fisken.
Tomaterne skylles og blomsten fjernes. Herefter skæres de i grove tern. Forårsløgnene rengøres og skæres i tynde ringe. Grønsagerne lægges ovenpå fisken. Der drysses med lidt salt, peber, tørret dild og et dryp citron.
Bages ved 180o i ca. 20 - 25 minutter.
Imens fisken er i ovnen, laves grønsags-spaghettierne.
Jeg brugte min Spiralizer til at lave spaghettierne:
  

Har man ikke sådan en, kan man enten bruge et mandolinjern eller blot skære grønsager i lange tynde strimler.
Olien varmes på en pande og det finthakkede hvidløg svitses heri. Herefter tilsættes squash og gulerod og svitses med. Det må ikke få for lang tid, da der stadig gerne må være bid i grønsagerne.
Det smages til med salt og peber.



DAG TOTAL: 218 + 279   =     497  Kcal




 
INFO OM RETTEN:

INSPIRATION: Min egne opskrifter

FRYSEEGNET: Ja, fiskepakkerne

SERVERES MED: -

TIPS & TRICKS: -

ANDET: -

Ingen kommentarer:

Send en kommentar