torsdag den 23. januar 2014

Mysli.

Jeg har på de sidste par fastedage, haft cravings for hjemmelavet mysli. Så det blev jeg simpelthen nød til at forsøge mig med forleden.

Skal man virkelig forkæles, eller måske lavet myslien til en brunch, kunne man sagtens hakke lidt lækker god mørk chokolade og blande i. Men det skal først vendes i, når myslien er helt afkølet.

Jeg har lavet næringsberegning på den færdige portion. Og det bliver kun på spisedage, at denne mysli bliver fundet frem, for den indeholder 460 kalorier pr. 100 g. Og det er alt for meget til, hvad jeg vil bruge mine kalorier på, på fastedage. Og det er jo selvfølgelig på grund af det store indhold af nødder, kerner og tørrede frugter, at det kaloriemæssigt kommer så højt op.

Har man aldrig prøvet andet end det færdigkøbte mysli fra butikkerne, synes jeg, at man skulle give sig selv den oplevelse, at smage en hjemmelavet mysli. Det er slet ikke svært at lave og smagen er virkelig det værd.




Mysli.

80 g. Mandler, grofthakket
80 g. Hasselnødder, grofthakket
75 g. Græskarkerner, grofthakket
200 g. Havregryn
100 g. Akacie honning
2 spsk. Farin
1 dl. Tranebær, tørrede
2 spsk. Hørfrø

Nødder, mandler og gryn hældes på et stykke bagepapir.
Ristes ved 225o i ca. 10 minutter. Der må gerne vendes i det under vejs.
Herefter tilsættes honning, farin, tørrede bær og hørfrø. Det blandes rundt med de øvrige ting, så honning og sukkeret opløses.
Bages ved 200o i ca. 5 minutter.
Herefter afkøles det helt, inden at det kommet i lufttætte glas
 
TIPS:
INFO OM RETTEN:
INSPIRATION: Bitz & Frisk - Madmagasinet (på Facebook)
FRYSEEGNET: NEJ
SERVERES MED: Skyr, græsk yoghurt eller andre former for mælkeprodukter
TIPS & TRICKS: -
ANDET: -

Ingen kommentarer:

Send en kommentar