torsdag den 16. januar 2014

Brændende kærlighed.

Jeg synes, bestemt ikke at året 2014 starter bedre end vi afsluttede 2013. Min far skrev til mig i går at min Farmor var sovet stille ind.
Hun var livstræt, så det var nok det bedste. Men om en uge, er det præcist 1 år siden min Farfar gik bort.

Jeg har ikke set meget til min Farmor og Farfar i mit voksne liv, men de har været en stor del af min barndom. Jeg var på ferie hos dem hver sommer, sammen med min fætter Dan. Dejlige minder fra min barndom, som jeg ellers ikke husker meget af.

Ære være dit minde Farmor.



Brændende kærlighed.
4 per.
1 ½ kg. Kartofler
Ca. 2 ½ dl. Mælk
2 - 3 spsk. Olie
Salt
Peber
600 g. Løg
500 g. Bacon

Kartoflerne skrælles og skæres i mindre stykker. De koges i usaltet vand, da mosen ellers bliver "lang". Når de er møre, hældes vandet fra og de kan evt. dampes tørre, ved at stille gryden tilbage, på det varme blus et øjeblik.
Kartoflerne moses, gerne med en håndmixer eller lignende. Mælken hældes i mosen lidt efter lidt, indtil den har den ønskede konsistens. Tilsæt  olie, salt og peber og smag til.

Imens kartoflerne koger, skæres baconen i tern og steges på en varm pande. Løgene skrælles og hakkes. De tilsættes baconen og steger med til at de er gyldne.

Ved servering, kommes der kartoffelmos på en tallerken og der laves en fordybning i den. Heri lægges løg- baconblandingen og lidt af stegefedtet.

TIPS: For en lidt mere utraditionel mos, kan man sagtens udskifte nogle af kartoflerne med forskellige rodfrugter.


INFO OM RETTEN:
INSPIRATION: Min egen opskrift
FRYSEEGNET: NEJ
SERVERES MED: SYLTEDE RØDBEDER
TIPS & TRICKS: -
ANDET: -

Ingen kommentarer:

Send en kommentar