lørdag den 4. januar 2014

5:2 Kuren - fastedag nr. 1

Manden og jeg havde vores første fastedag i går. Vi har valgt, at give den ret så populære 5:2 kuren, et forsøg.
Der er ikke særlig mange restriktioner, man skal faste let to dage om uge og så spise normalt, de resterende dage.
På fastedagene må kvinder indtage OPTIL 500 kcal. og mænd 600 kcal. Men man behøver ikke at indtage nogle overhovedet, hvis man ikke har behov for det.
Det anbefales, at disse kalorier fordeles på 1 - 2 måltider, der helst skal ligge inden for 6 - 8 timer.
Jeg er medlem af KLIDFASTERS 5:2 FASTEGRUPPE på Facebook. Hun har beskrevet tingene meget godt under FAQ.
Derudover følger jeg også med på min søde medmadblogger Lenes side: SPISESTUEN. Hun faster nemlig osse og har lavet en masse dejlige opskrifter, som jeg også vil lade mig inspirere af. Lene henviser også til Q.dk, hvor de giver en grundig beskrivelse af 5:2 Kuren

Vi bestemte os allerede før jul, at kaste os ud i fastekuren. Jeg har jo allerede tabe de første 7 kg. efter min operation 1. oktober. Så nu har jeg fået blod på tanden, for at tabe de sidste kilo, jeg aldrig nåede efter min Gastric bypass operation (fedmeoperation) i 2010.

Vi synes begge, at 1. fastedag gik godt. Jeg havde kriser to gange, men ikke så slemt, at jeg var på vej i køleskabet :O) Jeg drak blot noget ekstra vand. Jeg tror, vejen frem for mig er at planlægge dagen før, hvad vi skal spise. Skrive ned, regne mængder og kalorier ud.


Jeg har været forbi min lokale Fakta. De har denne bog, i deres tilbudsavis for denne uge, til 129 kr. Jeg var så heldig, at der var et enkelt eksemplar tilbage. Så nu skal jeg bare i gang med at læse min nye bibel :O)



 Gulerodsråkost med ananas:

MÅLTID 1:
200 g. Gulerødder, revne         72 Kcal
100 g. Ananas, konserves        64 Kcal
50 g. Ananasjuice, konserves   29 Kcal       
TOTAL                                   165 Kcal.

Der behøves ikke så meget forklaring på at tilberede dette måltid :O) Arranger de revne gulerødder med ananas og dryp juicen over.



Salat med rejer, asparges & hytteost:

MÅLTID 2:
100 g. Iceberg                       16 Kcal                                     
170 g. Tomat                         44 Kcal                       
80 g. Agurk                            9  Kcal          
100 g. Asparges, konserves     16 Kcal
120 g. Rejer                           84 Kcal
60 g. Hytteost                        62 Kcal
TOTAL:                                  231 Kcal      

Alle grønsager rengøres, vejes og skæres i passende stykker. Salaten anrettes pænt på en tallerken. Jeg synes, at det gøres pænest i lag. Afslut med rejer og hytteosten.


DAG TOTAL: 165 + 231            396 Kcal.
Så jeg havde faktisk 104 kcal tilovers og kunne godt ha tilladt mig at spise 100 gram hytteost, da jeg havde den sidste krise.


INFO OM RETTEN:


INSPIRATION: Mine egne opskrifter


FRYSEEGNET: NEJ
SERVERES MED: -
TIPS & TRICKS: -
ANDET: -

Ingen kommentarer:

Send en kommentar