søndag den 9. marts 2014

Kiwimarmelade.

Vi har haft en hyggelig weekend.

Manden inviterede på brunch hos EYDES igår, det er længe siden vi har været der og de har lavet om siden sidst. Det er blevet SÅ hyggeligt derinde.

Derefter stod det på lidt småshopping til køleskabet. Jeg skal jo være alene om aftnen i næste uge, da Manden skal på aftenstur. Da jeg opdagende at jeg kun skulle lave mad til mig selv, blev jeg helt ked. Men efter lidt tænken, kunne jeg se positivt på det. For så kan jeg spise alt det, som han ikke kan lide. Jeg har allerede lavet mig en helt liste med idéer. 

Idag, søndag har vi været til vores dejlige nevø's 1. års fødselsdag. Det var så hyggeligt, vi fik boller og varm kakao med flødeskum. Lagkager og brunsviger, så sukkerdepoterne er fyldt op for de næste dage :-)
Men puuuhh, hvor tiden dog flyver afsted og det er ALT for lang tid siden, vi sidst har set familien. Vi SKAL altså blive noget bedre til at ses.


For et par dage siden fandt jeg et par kedelige kiwier i køleskabet og synes at der skulle laves lidt marmelade af den. Jeg laver jo for det meste mine marmelader uden sukker og bruger TØRSLEFF MELATIN GRØN
Der er både sødestof og jævning i de breve. Og sødestoffet deri smager ikke kunstigt. Det eneste lille minus er, at jeg synes den bliver for fast. Men for pokker det er jo bare at tilsætte ekstra vand :O)


Kiwimarmelade.

650 g. Kiwi, i grove stykker
1 ¾ dl. Vand
20 – 25 omg. VANILJA-TWISTER
Atamon

Kiwierne koges, sammen med vand, til de er møre, hvis klumperne ikke koger ud, kan det med fordel blendes til en jævn puré.
Melatinen vejes af, (der er 40 gram i et brev), drysses i under omrøring og marmeladen koges igennem i ca. 2 minutter. Herefter smages den til med vanille og skummes.
Hvis den er for fast i konsistensen, kan den justeres med lidt ekstra vand. Den kommes på Atamonskyllede glas og opbevares på køl.

Marmelade med sukker:
Ønskes en marmelade med sukker, tilsættes der sukker, istedet for Grøn Melatinen.
Hvor meget sukker, der skal i, afhænger af hvor sødt man ønsker marmeladen. Men start med ca. 100 gram, og tilsæt derefter mere, til den ønskede sødme opnås.
For at jævne marmeladen kan man enten bruge et geleringspulver, som f.eks. TØRSLEFFMELATIN RØD. Men kan osse sagtens bruge Maizena eller kartoffelmel udrørt i lidt vand.
Grøden bringes på kogepunktet, tages af varmen og jævningen tilsættes hurtigt under omrøring. Hvis man bruger kartoffelmel, må marmeladen ikke opvarmes – da den så bliver den lang og tyggegummiagtig. Og kan heller ikke genopvarmes.
Ved brug af Maizena skal lige koges igennem 2 – 3 minutter, for at den jævner.
Herefter skummes den og kommes på Atamonskyllede glas


TIPS:




INFO OM RETTEN:
INSPIRATION: Min egen opskrift
FRYSEEGNET: NEJ
SERVERES MED: -
TIPS & TRICKS: -
ANDET: I stedet for Vanilje –twister, kan man bruge kornene fra en halv stang vanille. Og så koge den tomme stang med.

______________________________________________________________________________________
Kcal af kiwi marmelade:
Kiwi                        61 Kcal pr 100 g.     
Grøn Melatin            340 Kcal (1 brev vejer 40 g)
”GRATIS”: Vand, vanille

637 g Kiwi               389
28 g. Grøn melatin    95
166 g. Vand             0
Kcal I alt                 484 Kcal

Mængde total: 652 g

(Kcal total : Mængde total x 100 =  pr 100 g)
484 : 652 = 0.74 pr 1 g.

0.74 x 100 = 74 Kcal pr 100 g.

Udregninge af portionsstørrelse:
(Portionsstørrelse x Kcal-indholdet i 1 g. = Kcal-indhold i den enkelte portion)

En portionsstørrelse på 20 g, er Kcal indholdet:
20 x 0.74  = 15 Kcal

Ingen kommentarer:

Send en kommentar