søndag den 18. maj 2014

Gemmer du enderne fra dine asparges????

Ja, det gør du nu, når du har læst dette indlæg færdigt. 

Du kan nemlig lave den lækreste suppe af dem. Og hvorfor ikke udnytte hele aspargsen, når de nu allerede er kommet i hus. Det er jo det rene STOP-MAD-SPILD og det kan vi jo godt lide.

Jeg lavede tidligere på ugen lavet en kartoffelsalat, hvor jeg brugte et stort bundt (500 gram) grønne asparges. Jeg gemte, de afknækkede ender og hovederne, for ville lige afprøve om, det ikke var muligt at lave en lækker suppe af det.

Og lækker blev den. Men jeg vil sige, at det "kun" blev til en enkelt portion eller 2 små forretter, så for fremtiden vil jeg gemme mine ender, og også skrællerne fra hvide asparges, på frost, så der næste kan blive en større portion.

Asparges suppe.
1 per.
½ stk. Løg, i grove tern
1 dbt. Asparges grønne, de afknækkede ender fra
1 spsk. Olie
5 dl. Hønsefond
1 dl. Piskefløde
½ - 1 spsk. Maizena
Salt
Evt. Citron, saft fra

PYNT:
+ Lidt af hovederne fra aspargesene
1 stk. Kyllingebryst, tilberedt

Løg og asparges bundene svitses i olien, uden at tage farve. Herefter hældes hønsefonden over, bringes i kog og småsimre i ca. 15 - 20 minutter.

Her gav jeg så mine aspargesstængler en omgang med stavblenderen. De kan ikke blendes helt, men bare lige så de ”åbnes”. Herefter skal de småkoge igen i ca. 15 minutter. 
Asparges-enderne sigtes fra og suppen bringes atter i kog. Piskeflødes røres med Maizena, hældes i suppen og koges igennem et par minutter, så melsmagen forsvinder. Suppes smages til med salt og evt. lidt citron.

I bunden af en tallerken anrettes kylling og aspargeshovederne, og den brandvarme suppe hældes over og der serveres.




INFO OM RETTEN:
INSPIRATION:
FRYSEEGNET:
SERVERES MED:
TIPS & TRICKS:
ANDET: Jeg havde ingen hønsefond, men brugte i stedet en hønsebouillonterning.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar