lørdag den 30. august 2014

Regrow af forårsløg

Når vi nu er ved lidt sjovt indslag, kan vi jo ligeså godt komme omkring mit regrow-af-forårsløg-projekt.

Jeg har allerede tidligere vist et billede af jeg regrow forårsløg, men der var det hele stadig nyt og under forsøg, så derfor blev det ikke omtalt yderligere i min rundtur i HAVEN.

Men det virker altså. Du skal bare have lidt tålmodighed. Og så tror jeg at det det går lidt hurtigere, hvis potten står indenfor, hvor det er lidt lunere. 

Mine har, som du kan se, stået udenfor hele sommeren. De ryger meget snart ind ved siden af min BASILIKUM, i køkkenvinduet.


JEG GJORDE SÅDAN HER:
Jeg købte et bundt forårsløg og da jeg skulle bruge det, skar jeg roden af, så den var på ca. 1 cm. Så have jeg en potte stående, på mit krydderurtebord, hvor jeg lavede et lille hul i jorden med fingeren og putten roden deri. Lidt vand og måske gødning og så en hel del tålmodighed......

Og så ser de pludselig en dag sådan her ud.

Når du så har lyst til at bruge dem, klipper du dem bare af, så der stadig stikker ca. 1 cm rod op af jorden.......og så igen lidt vand og måske gødning og en hel del tålmodighed.................og er du heldig får du igen og igen og igen forårsløg, helt gratis, af noget du ellers bare ville have smidt ud. 
Måske går nogle af dem eller alle sammen ud, pyt med det, så prøver du bare igen næste gang du køber et bundt forårsløg.


Jeg har hørt, at det osse skulle kunne lade sig gøre at regrow løgene ved blot at sætte rødderne i vand. Jeg har dog ikke selv afprøvet det.  

4 kommentarer:

  1. Det skal jeg da også prøve :-D

    SvarSlet
  2. Mine er groet 3 cm på to dage, satte dem i shot glas med vand i vindueskarmen, fletter den over til en potte og giver dem gødning ved sammen lejlighed

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er vildt som de gror når de først kommer igang

      Slet