tirsdag den 7. oktober 2014

Lasagnette

eller gratineret pasta. Det kaldes vist begge dele - men i mit barndomshjem hed det lasagnette. Det var oftest mig, der stod bag gryderne når det var denne ret der skulle på bordet. Jeg har vist serveret et par (eller 100 ??) af disse fade til Lillebror, når Mobber & Far var på aftentur :-D

Det er mange år siden jeg sidst har lavet det, så det var ren nostalgi. Denne udgave er osse noget anderledes end dem jeg lavede for år tilbage. Jeg har valgt at bruge kylling, skåret i små tern, for jeg bryder mig ikke om konsistensen den hakkede udgave har. Men brug det du synes bedst om. 



Lasagnette med kylling.
6 per.
500 g. Kyllingefilet
140 g. Bacon, i tern
150 g. Løg
6 fed Hvidløg
250 g. Grønne bønner
200 g. Champignon
1 stor ds. Tomatpuré
700 g. Tomater
2 ½. dl. Piskefløde
1½ - 2 dl. Vand
1 spsk. Mørk balsamico eddike
1 spsk. Oregano, tørret
1 spsk. Timian, tørret
1 spsk. Herbes de provence
Paprika
Sukker
Salt
Peber
250 g. Pasta
200 g. Ost, revet
Evt. Olie, til stegning

Kyllingen skæres i små tern på ca. 1 x 1 cm. Løget skæres i små tern, hvidløget hakkes fint, champignonerne skæres i skiver og tomaterne i grove tern.

Imens svitses baconen i en varm gryde. Når det er sprødt fiskes det op og gemmes i en skål.

I baconfedtet svitses løg, hvidløg og champignoner - disse kommes op til baconen, når de er færdige. Hvis der ikke er mere baconfedt tilbage, tilsæt da lidt olie og brun kyllingen heri.

Tomatpuréen kommes i og gives lidt varme – det fremmer sødmen - hvorefter bacon-blandingen tilsættes, sammen med tomater og vand. Saucen bringes i kog og småsimre en ½ times tid. Herefter tilsættes bønner og fløde og varmes op, krydres og smages til.

Pastaen kommes i bunden af et fad, kødsaucen fordeles ovenpå og der drysses med ost.

Gratineres ved 200o i ca. 30 minutter.




INFO OM RETTEN:
INSPIRATION: Min egen opskrift
FRYSEEGNET: JA
SERVERES MED: -
TIPS & TRICKS: -
ANDET: -

Ingen kommentarer:

Send en kommentar