lørdag den 3. oktober 2015

Henkogte tomater

Udbyttet i min lille køkkenhave har virkelig været trist i år. De få tomater jeg har fået, har været melet og triste at spise rå. 

Så derfor skulle de omdannes til noget andet brugbart. Jeg har ingen plads i fryseren, så derfor måtte jeg en tur forbi Google for at finde andre alternativer. Der fandt jeg inspiration til at lave hjemmelavede hakkede flåede tomater. 

Billedet du ser nedenunder er min første portion, men bestemt ikke den sidste. Jeg har altid troet det var meget besværligt at lave, men ork nej, det er vildt nemt :-D

Jeg har brugt genbrugsglas som jeg har samlet gennem tiden. Men jeg har læst mig til, at bruger du patentglas med gummipakning skal glassene lukkes helt - gummipakningen gør at dampen godt kan slippe ud under kogning. Når disse er færdigkogte slukkes ovnen blot, glassene er jo allerede lukket.

Ved kølig opbevaring har tomaterne en holdbarhed på ca. 1 års tid (Kilde: Camilla Plum)


Henkogte tomater.

1400 g. Tomater
Hvidløg i fed
Olivenolie
Salt

Start med at skæres et kryds i bunden af hver tomat, gerne kun i skindet, læg dem i en gryde og hæld kogende vand henover. De skal nu stå et par minutter, du kan se når skindet begynder at løsne sig. Så tages de op med en hulske og lægges i iskoldt vand.

Når de er så kolde at du kan holde på dem, fjernes skindet og de kommes i rene glas – meget store tomater halveres eller skæres i kvarte. Glassene fyldes godt, pres gerne tomaterne godt sammen. Tilslut kommes skrællede hvidløgsfed, en slat olie, (ca. 1 spsk. alt efter hvor store glas du laver). Og et drys salt i hvert glas.



Lågene skrues løst på, så dampen kan komme ud under kogning, da de ellers vil eksplodere. 


Glassene koges i ovnen ved 110o i et par timer eller til de bobler og ser tilberedte ud.

Herefter tages glassene ud af ovnen og lågene skrues helt fast – pas på de er meget varme og der kan godt sive lidt kogene tomatvæske ud. De skal nu afkøles langsomt, jeg stillede mine tilbage i ovnen.

Når de er afkølede vaskes glassene af udvendigt og opbevares køligt. 


TIPS: Friske urter kan sagtens tilsættes sammen med eller i stedet for hvidløg.




INFO OM RETTEN:
INSPIRATION: www.dr.dk - www.fuglebjerggaard.dk
FRYSEEGNET: NEJ
SERVERES MED: -
TIPS & TRICKS: -
ANDET: 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar