lørdag den 31. oktober 2015

Mini-update & en lækker kage - toscatærte

Hvor har dette været et svært indlæg at komme igang med at skrive - der er sket rigtig mange ting siden du sidst har hørt fra mig. Både godt & skidt. Men du får altså kun de gode :-P

Først så har jeg fået nyt kamera - et spejlrefleks. Jeg har klaret mig indtil nu, med mit gamle digitale, men det er mildest talt ikke særlig godt. Derfor har jeg ret længe ønsket mig et spejlrefleks. En dag synes Manden så at jeg trængte til lidt (mere) forkælelse :-D

Nu skal jeg så lige lære at betjene og indstille det det nye kamera, jeg var måske ikke helt klar over HVOR mange ting sådan en ting kunne :-P Jeg har op til flere gange været ved at ned-smelte i arrigskab over ikke at kunne finde ud af det. Men øvelse gør mester og jeg er blevet en lille smule bedre :-D

Nå, men til den anden gode ting ;-) Du husker måske at jeg flere gange gennem det sidste år har nævnt at jeg har været i praktik, bl.a. i en Kantine. At min arbejdsevne skulle afprøves, for at se hvor mange timer og hvilke skånehensyn jeg har brug for.

I juni afsluttede jeg min sidste praktik, som foregik i et værksted, med forskellige montageopgaver. Herefter var jeg tilbage i Kantinen i ca. 4 måneder i "vedligeholdelses-praktik", indtil at min sag skulle afgøres. 
Det var simpelthen et valg jeg tog for at blive "holdt igang".

Først i oktober var jeg til den afgørende samtale hos det Tværfaglige Team i min kommune. Godt Manden var ved min side, for hele 7 mand sad og var klar til at møde og udspørge mig. 
Normalt består Teamet "kun" af 5 personer med forskellige uddannelser - jeg trak det heldige lod at der var 2 med på oplæring. 

Det var en meget angstfremkalende oplevelse. Jeg er en person der har det bedst med kontrol og det var jo helt uden for min comfortzone. Plus at man hører jo så ufattelig mange skræk historier og det havde jeg osse gjort forinden dette møde - men alle blev gjort til skamme. De var så søde. Rigtig søde og forstående. 

Teamet behøvede ingen betænkningstid til at diskutere hvad de ville anbefale - alle 7 var enige om at indstille mig til flexjob. Og meget gerne i et køkken.

Jeg kunne dog ikke helt juble endnu, for min sag skulle lige forbi sidste instans, som bestod af nogle jurister. De ville se på det lovmæssige i min sag og træffe den endelige afgørelse udfra de papirer Teamet havde sammenfattet. 
Teamet beroligede mig, for det er yderst sjældent at juristerne ikke er enige i deres afgørelse, så jeg skulle ikke være urolig før jeg fik at vide at der var grund til bekymring. 

Efter 14 dage, nærmere bestemt sidste fredag eftermiddag fik jeg den glædelige nyhed at jeg nu er visiteret til flexjob - JUBIII :-D

Der er nu gået en uge og nyheden er ved at være sunket ind. Det er dog også lidt skræmmende, for igen er jeg helt ude af min comfortzone, et helt nyt "system" jeg skal lære at kende. Der er en del ting jeg skal have styr på, nogle har jeg allerede sat flueben ved, men allerede nu kan jeg mærke at der er kommet en helt anden ro på mig - nu ved jeg hvordan min økonomi som minimum ser ud - jeg skal bare ha' fundet mig et job :-D


Og nu til den lækre tærte:




Toscatærte.
Ca. 10 port.
BUND:
150 g. Smør
150 g. Hvedemel
25 g. Flormelis
2 tsk. Vanillesukker

MARCIPANREMONCE:
100 g. Smør
50 g. Sukker
200 g. Marcipan
3 stk. Æg
1 spsk. Hvedemel

TOSCAMASSE:
110 g. Sukker
80 g. Honning
4 ½ spsk. Piskefløde
110 g. Smør
110 g. Mandler eller hasselnødder

Start med at lave bunden. 
Alle ingredienserne vejes af og æltes godt sammen. Herefter kommes den på køl i ca. 30 - 45 minutter, så dejen kan blive kold.

Imens laver du remoncen. 
Smør, sukker og marcipan piskes sammen, hvorefter æggene tilsættes et ad gangen. Og til sidst melet. Remoncen piskes godt sammen, til det bliver en rimelig ensartede.

En springform (ca. 24 cm. i diameter) smørres godt og pudres med mel. 2/3 dele af tærtedejen trykkes ud i bunden på springformen i et jævnt lag. Den sidste 1/3 bruges til kanter. Dette trykkes op af siden på springformen, så det når ca. 3 cm. op. 

Remoncen fordeles over tærtebunden. For et pænt slutresultat, kan du forsigtig skære kanten på tærten så den bliver lige. Remoncen hæver en smule under bagning, så lad gerne kanterne være ca. ½ - 1 cm. over den rå remonce.

Bages ved 200o i ca. 40 minutter, til den er flot gylden. Hold gerne øje med den undervejs og bliver den for mørk for hurtigt, så dæk den til med stanniol.

Imens laves toscamassen:
Sukker, honning, fløde, nødder og smør vejes af i en gryde og bringes i kog. Det småsimre i ca. 2 minutter. Massen må ikke være kogende når den hældes over kagen, men blot let afkølet.

Tærten bages igen ved 200o i 7 – 8 minutter til toscamassen bager sammen til en jævnmasse. Lad tærten køle af inden springformen fjernes.


TIPS: Tærten holder sig fint frisk et par nogle dage.




INFO OM RETTEN:
INSPIRATION: Min opskrift
FRYSEEGNET: ??
SERVERES MED: -
TIPS & TRICKS: -
ANDET: -

2 kommentarer:

  1. Hejsa :-)

    Den lyder til at være en virkelig lækker tærte, så den skal da lige afprøves :-D

    Skal den opbevares i køleskabet efter endt bagning, eller er stuetemperatur det bedste?

    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hejsa
      Det er en virkelig skøn tærte - den kan du sagtens glæde dig til at lave. Jeg opbevarende den i mit bryggers, hvor der er en smule køligere end i resten af huset, men en behøver ikke at stå i køleskab. knus

      Slet