søndag den 20. december 2015

Julekalenderens låge nummer 20 - Nougatmousse med appelsinkrokant

Glædelig 20. december


Og glædelig 4. søndag i advent osse, så er det altså jul lige om et øjeblik :-) Er du klar......eller har du julestress ???

Vi er klar herhjemme, skal lige have pakket gaverne ind og afleveret de sidste par stykker. Men det bliver gjort imorgen. Vi har længe været færdige med at købe gaver til familien, men idag har jeg fået købt en lille ting til Manden fra drengene. Manden og jeg HAR givet hinanden julegave, den hedder EJNAR <3

Og det går stadig bare så godt med ham, bortset fra  at han tror han er en kat !!!!! Kattene har en LILLE stof-hule stående på 1. salen og en aften i sidste uge nægtede han at sove, i hvertfald sammen med os, så han skred ud i kattehulen. 
Jeg forbarmede mig over ham og tog både ham og hulen med i soveværelset så at han kunne være i nærheden af os. 
Men hulen, den er så lille at han næsten ikke kan være deri, men han fik den møvet rundt, mens han indeni, så han sad på "taget" og hullet vendte op mod himlen, det eneste der kunne ses var hans lille hoved og stritøre der stak ud........nøj det så sjovt ud.

Efter en tissetur og lidt overtalelse fik jeg ham overbevist om at det var hyggeligere at sove i sengen sammen med os. Han luskede sig imellem Manden og jeg, hvor han fandt ud af at han ville putte sit lille dukkefjæs ovenpå mit - så kunne han falde i søvn :-D Han er så underholdende.

Nå men til dagens opskrift. Er du vild med nougat, så lover jeg dig at du vil elske denne dessert. Blød nougatmousse med appelsinsmag....nomme nom. 




Nougatmousse med appelsinkrokant.
6 per.
MOUSSE:
2 bl. Husblas
1 dl. Sødmælk
200 g. Nougat
2 ½ dl. Piskefløde
1 spsk. Appelsin saft
1 stk. Appelsin, skal fra

KROKANT:
100 g. Sukker
100 g. Hasselnødder
1 stk. Appelsin, skal fra
3 spsk. Appelsin saft

Start med moussen:
Husblasen lægges i koldt vand i ca. 10 minutter.

Nougaten skæres i små tern, appelsinskallen rives fint og –saften presses.

Mælken bringes i kog, tages af varmen og nougaten tilsættes. Det røres ud i den varme mælk. Når det er jævn og glat, tilsættes appelsinskal, -saft og den udblødte husblas. Der røres til det er smeltet.

Lad nu moussen afkøle til den har en cremet konsistens. I ventetiden piskes fløden til en blød skum, herefter vendes nougatblandingen og den piskede fløde sammen, kommes i en sprøjtepose og anrettes i små portionsglas – jeg kom ca. 80 gram i hver af mine. De stilles på køl, til husblassen har sat sig, gerne minimum et par timer.

Og så til krokanten:
Nødderne ristet gyldne på en varm pande uden fedtstof, herefter hældes de i et viskestykke og skallerne nuldres af.

I samme pande kommes sukkeret på og smeltes til det er gyldent. Nødderne tilsættes sammen med appelsinskallen og røres ud i karamellen – det er nemmest med en træske. Herefter tilsættes appelsinsaften under omrøring, når det er fordampet hældes karamelnødderne til afkøling på et stykke bagepapir.

Inden servering, hakkes krokanten groft og fordeles henover mousserne.




INFO OM RETTEN:
INSPIRATION: Mousse: www.odense-marcipan.dk  Krokant: min opskrift
FRYSEEGNET: Moussen er tror jeg
SERVERES MED: -
TIPS & TRICKS: -
ANDET: -

Ingen kommentarer:

Send en kommentar