lørdag den 20. februar 2016

Spidskålsalat med mango & bacon

Jeg elsker at lave salater, drømme-jobbet for mig - altså ud over at det jo skal være i en kantine, ville være at lave salatbar med forskellige lækre salater, dressinger og tilbehør, for jeg elsker virkelig at være kreativ med forskellige råvarer, smage og konsistenser. 

Jeg kan da lige afsløre en lille hemmelighed om mig som mange ikke ved. Det er at jeg indtil fornylig, havde et anstrengt forhold til olie/eddike dressinger.
Jeg har haft en ubehagelig oplevelse med dem, som ung teenager på et skoleophold i udlandet, men derudover var det heller ikke noget vi fik meget af i mit barndomshjem, det var mest dressinger lavet på mælkeprodukter. Og derfor har jeg aldrig rigtig været god til at lave dem. Men efter min parktik i Kantinen, er jeg blevet modigere og bedre til dem :-)



Spidskålsalat med mango & bacon.
2 - 3 per.
200 g. Spidskål
1 stk. Mango
1 spsk. Persille, hakket
40 g. Pekannødder
4 sk. Bacon

DRESSING:
3 spsk. Citron saft
2 spsk. Olie – jeg brugte raps
1 spsk. Akacie honning
2 tsk. LØGPULVER
Salt
Peber

Start med at riste pekannødderne på en varm pande uden fedtstof til de er gyldne. De tages af og afkøles.

Den samme pande varmes op igen, stadig uden fedtstof, og baconen steges til det er gyldent. Herefter afkøles det på fedtsugende papir.

Imens fjernes de yderste grimme blade på spidskålen. Det halveres, stokken fjernes og kålen snittes i fine strimler. Mangoen skrælles, stenen fjernes og kødet skæres i små tern.

Spidskål, mango og persille blandes. Nødderne hakkes groft og blandes i. Alle ingredienserne til dressingen røres sammen og dryppes over salaten. Den smages til og toppes med hakket bacon.





INFO OM RETTEN:
INSPIRATION: Min opskrift
FRYSEEGNET: NEJ
SERVERES MED: -
TIPS & TRICKS: -
ANDET: -

Ingen kommentarer:

Send en kommentar