mandag den 4. april 2016

Blomkålskarbonader

Jeg elsker kød, men indimellem fået jeg simpelthen cravings efter grønsager. Så forleden da denne craving dukkede op, sammen med at jeg havde fundet et rigtig godt tilbud på blomkål, var det meget nærliggende at lave en omgang vegetarkarbonader. 

Spis dem til en lækker kartoffelsalat, som tilbehør til en god måltidsalat eller bare på rugbrød, for det er de nemlig også gode til.



Blomkålskarbonader.
5 stk.
550 g. Blomkål
100 g. Porre
1 stk. Æg (M)
50 g. Hvedemel
50 g. Parmesan, revet
1 spsk. Timian, tørret
5 g. Salt
Peber
Rasp, til panering
Olie, til stegning
Smør, til stegning

Dækbladene fjernes på kålen og den deles i små buketter – også stokken. Det kommes i en gryde med vand, låget lægges på og det koges mørt. Herefter hældes vandet fra, kålen afdryppes godt og afkøles let.

Porren snittes fint og skylles godt. Det kommes i en skål sammen med kål og æg og røres sammen – jeg brugte Kenny min Kenwwod røremaskine. Herefter tilsættes mel, parmesan, timian, salt og peber og farsen røres jævn. Smag gerne på den om den er nok krydret.

Farsen vejes af i 130 grams portioner. De formes til runde bøffer, der trykkes flade så de har en ensartede tykkelse hele vejen rundt. De vendes i rasp og imens varmes en pande op med smør og olie på. Karbonaderne steges gyldne heri 5 – 7 minutter på hver side.




INFO OM RETTEN:
INSPIRATION: Min opskrift
FRYSEEGNET: JA
SERVERES MED: -
TIPS & TRICKS: -
ANDET: -

Ingen kommentarer:

Send en kommentar