tirsdag den 5. april 2016

Stjerneskud

Et total retro måltid der muligvis ikke kræver en opskrift, men bare en lille reminder om at det stadig er en utrolig lækker klassiker :-)

Da jeg stod i Lærke-Musens køkken forrige weekend og stegte fiskefiletter til vores PÅSKEFROKOST, fik jeg cravings efter et stjerneskud. 

Jeg ELSKER et godt stjerneskud. Det er ikke noget jeg ofte spiser, da det ikke er en af Mandens yndlings retter. Derfor er valget også altid nemt for mig, når vi spiser ude og det findes på stedets menukortet, oftest er det stjerneskuddet jeg vælger :-D 

Nå, men nu til hvordan du lavet det selv, det er faktisk ikke så svært.

Stjerneskud.
1 stk.
1 sk. Franskbrød

2 – 4 stk. Fiskefileter – alt efter størrelsen
1 stk. Æg
1 spsk. Hvedemel
1 dl. Rasp
Salt
Peber
Smør, til stegning

DRESSING:
50 g. Cremefraiche, 18 %
1 spsk. MAYONNAISE
1 spsk Ketchup
Paprika
Salt
Peber

PYNT:
50 g. Røget laks
100 g. Rejer
Grønne asparges, friske
Salat
Citron
Agurk
Tomat
Dild
Evt. kaviar

Start med dressingen:
Cremefraiche røres sammen med mayonnaise og ketchup. Det gives et drys paprika, salt og peber og smages til. Stil den på køl, imens resten klargøres.

Og så til aspargesene:
De vaskes godt og enderne knækkes af, der hvor den aspargesene naturligt knækker. De lægges i en gryde med en smule vand tilsat salt, som bringes i kog. Lad det koge et minut, vandet hældes fra aspargesene afkøles med isvand.

Så til fiskene:
Halvdelen af fisken krydres med salt og peber og rulles med skindsiden indad. De kommes i en gryde med en smule vand og evt. lidt hvidvin, hvis du har det på lager, og dampes 4 - 5 minutter alt efter deres størrelse.

Den anden portion fisk duppes tørre i køkkenrulle, hvorefter de først vendes i mel, herefter i sammenpiskes æg og tilslut i rasp, tilsat salt og peber. De steges gyldne i smør på en varm pande ca. 2 minutter på hver side.

Imens:
Franskbrødet ristes på begge sider på brødristeren og afkøles.

Samling af stjerneskuddet:
Brødet lægget på en tallerken, smøres med lidt smør og dækkes med salat. Den panerede og dampede fisk anrettes herpå. Og asparges, rejer, laks og en smule dressing fordeles på fisken.

Tilslut pyntes der af med et par citron- og agurkespringer, tomatbåde og en stor kvist dild. Og kaviar, hvis du er til det.

Resten af dressingen serveres ”on the side”, evt. sammen med lidt mere citron.




INFO OM RETTEN:
INSPIRATION: Min opskrift
FRYSEEGNET: NEJ
SERVERES MED: -
TIPS & TRICKS: -
ANDET: -

4 kommentarer:

  1. Mums! Ville ønske, at maven stadig tålte den slags, for det smager simpelthen så godt! Og det ser vildt lækkert ud :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak søde <3

      Ej hvor træls - har du slet ikk mulighed for at lave en udgave der passer til din mave ??

      Slet
    2. Det er alt for fedt for mig, og jeg er ikke super vild med fisk, så gider ikke rigtigt kun med de dampede, så jeg undværer. Ligesom jeg må gøre med mange ting. Men derfor kan jeg jo godt nyde billederne og drømme :)

      Slet
    3. Jeg har det ligesom dig med fisk, så de dampede var også eget små :-D

      Godt at kunne nyde billeder <3

      Slet