lørdag den 30. april 2016

Sæson - Maj

Imorgen skriver vi 1. maj. Sidste måned skrev jeg at vi var på vej mod lunere tider - ja det var så ikke lige i APRIL at vi oplevede meget af det. Men jeg har lure på vejrudsigten for den næste uges tid og det ser ikke mindre end fremragende ud. Yay :-D 

Maj måned betyder at der kommer flere solskintimer, dejligt for både os, men også for de skønne ting vi dyrker i haven. I år har vi igen kartofler. 17 spande er det blevet til. Tomatplanterne er sået herhjemme af specielt udvalgte sorter. Dem glæder jeg mig til at både følge og ikke mindst smage. Jeg vidste ikke hvor stort tabet ville blive, når man sår selv, så pt ser det ud til at der bliver 22 planter, fordelt på 5 sorter :-P

Derudover har vi stadig bærbuske, et æbletræ og massere af krydderurter. Når det hele bliver lidt mere grønt, får du en rundt tur som du plejer. Her kan du se haven fra 2014 og 2015.

Råvarerne der står med grå skrift er links. Via dem kan du trykke dig videre til en side med alle mine samlede opskrifter med pågældende råvare ;-)

Cheesecake med rabarbergele


GRØNT:


URTER:


FRUGT:


FISK: (højsæson)
Blåmusling
Fjordreje
Havkat
Hornfisk



INFO:
KILDE: www.raavareguiden.dk, www.aarstiderne.com, www.vom.dk, http://sanker.dk, www.groenttorvet.dk, www.2gangeomugen.dk, http://m.fisketegn.dk/ http://hafiska.dk

ANDET: De fleste fisk er tilgængelige hele året rundt, dog med nogle undtagelser, hvor de er fredet og gyder. Jeg vil her skrevet når spise-kvaliteten på de forskellige arter er bedst.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar