onsdag den 11. maj 2016

Sommersalat med korn & fennikel

Vi nyder - eller udnytter hedder det nok snarer - de skønne sommerdage, der vælter hen over Danmark i disse dage. Vi ved jo alle hvor hurtigt det vender igen. Derfor laver vi i øjeblikket nærmest al vores mad på grillen. Og derfor får du en skøn sommersalat, der passer fremragende som side-dish til diverse stykker kød fra grillen. Vi spiste en grillet kotelet til.

Vi har vel alle nogle råvarer vi bryder os mindre om end andre. Min mund kan blandt andet ikke lide rosmarin, frisk koriander og indmad. 
Derudover havde jeg, for ca. 15 år siden, en rigtig træls episode med frisk fennikel. Siden da har jeg simpelthen ikke turde at begive mig ud i den igen. Men "de kloge" siger jo at vores smagsløg forandre sig gennem hele livet, så nu mente jeg at det var tid igen til at prøve at smage den, derfor sneg der sig en enkelt ned i indkøbskruven forleden.

Og ved du hvad ?? Det var faktisk helt ok, den bliver nok aldrig min yndlings grønsag som jeg kan sidde og gnaske lifligt løs ad, som jeg kan af gulerødder og peberfrugt. Men det smagte skønt blandet sammen med de andre smage i denne salat.



Sommersalat med korn & fennikel.
2 – 3 per.
150 g. Perlebyg
1 fed Hvidløg
1 kvist Løvstikke
1 tsk. Salt

150 g. Fennikel
100 g. Spidskål
½ stk. Rødløg
100 g. Feta

DRESSING:
3 spsk. Citron saft
2 spsk. Akacie honing
Salt
Peber

Start med kornene:
Perlebyggen koges i rigeligt vand, tilsat salt, løvstikke og det pillede fed hvidløg. Tjek kogeanvisningen på emballagen.

Når de er møre afkøles de. Løvstikken kasseres og hvidløget gemmes til dressingen.

Imens klargøres grønsagerne:
Fenniklen skylles og bunden skæres af. Herefter skæres den i så tynde skiver som muligt, gerne på en mandolin hvis du har sådan en.

Spidskålen halveres, stokken fjernes og kålen snittes fint.

Løget pilles, halveres og snittes fint i halve skiver.

Og dressingen:
Citronsaft og honning piskes sammen. Hvidløget fra kogevandet knuses eller hakkes fint og tilsættes. Dressingen smages til med salt og peber

Korn, fennikel, spidskål, løg og dressing blandes og fetaen drysses henover.




INFO OM RETTEN:
INSPIRATION: Min opskrift
FRYSEEGNET: NEJ
SERVERES MED: -
TIPS & TRICKS: -
ANDET: -

Ingen kommentarer:

Send en kommentar